ringkasan sejarah

Sejarah Kelantan

Sejarah awal kelantan belum tercatat dengan jelas dalam mana-mana buku sejarah di Negara kita. Yang terawal yang dapat dikesan mengenai sejarah kelantan adalah pada abad ke lima belas sahaja. Pemerintahan diraja kelantan terkandung dalam satu ikatan raja-raja yang berkuasa di beberapa bahagian daerah dan jajahan yang berpecah-pecah mengikut tempat persemayaman masing-masing.

Menurut sejarah, pada tahun 1411 kelantan pernah diperintah oleh raja Kumar. pada masa itu kelantan mengadakan hubungan muhibbah dengan kerajaan China dan kerajaan China membalas surat pujian kepada Kelantan.

pada abad ke lima belas, nama Negeri kelantan mengatasai kemasyhuran kerajaan Pattani. Pada masa itu Pattani merupakan sebuah kerajaan besar. Pada abad itu kelantan dibawah pemerintahan Sultan Mansur Syah yang menggantikan ayahanda baginda, sultan Iskandar Syah.

Kemasyhuran Kelantan bertiup hingga ke negeri Melaka. Pada masa itu,Melaka diperintah oleh Sultan Mahmud Syah. Pada tahun 1506 (lima tahun sebelum kejatuhan Melaka ditakluk portugis) Melaka cuba menakluki Kelantan dengan menyerang negeri Kelantan. serangan ini menyebabkan salah seorang daripada putri raja Kelantan yang bernama Onang Kening dikahwinkan dengan sultan Mahmud Syah Melaka.

ini adalah sedikit ringkasan sejarah kelantan pada kurun tersebut.

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: