Masuk U…

universiti merupakan pusat pengajian tinggi…ini beerti tahap pengajian semakin tinggi dan mencabar.kalau dulu masuk u menjadi kebanggaan.orang masuk u dipandang tinggi,memandangkan ilmu yang dipelajari makin tinggi..kalau yang tidak masuk u jadi orang kampung biasa la.kalau masuk u,ramai orang nak buat menantu…balik kampung jarang-jarang sekali orang rumah sembelih ayam,sebelum ni setahun sekali susah nak makan ayam…

sekarang masuk u bagi aku bukan menjadi kebanggaan,sebab masuk u bukan untuk dibangga tetapi untuk belajar ilmu secara lebih mendalam.sekarang beribu orang masuk u berbanding dulu seorang satu kampung,sebab tu lah dipandang tinggi..kalau masuk u sekarang tidak menjadi satu keajaiban lah..tambah-tambah produk yang keluar dari u macam tin kosong.keluar u pun berlambak menganggur..

yang aku tidak suka ialah masuk u ni diajdikan tket untuk berbuat apa saja..masuk u tiket untuk kerja..maasuk u tiket untuk bergembira,tiket untuk menghabiskan usia remaja..kita lihatlah di mana-mana u pun ada je masalah remaja..terutama coupling,sex bebas,clubing…….macamana agaknya ya bila pelajar-pelajar ni grad…tiba-tiba jadi cikgu,doktor,lawyer….aku rasa baik yang tidak masuk u,kerja kampung,hormat orang tua tahu tanggungjawab.orang masuk u mengaji tinggi tapi IQ rendah,baik yang dok di kampung belajar sampai darjah 6 tapi tahu reti berfikir…

masuk u mak bapak dok jauh.nak buat jahat pon takde orang tua nak marah.nak tinggal sembahyang pun kawan-kawan tak berani nak tegur,nak pergi clubing pun duit loan sendiri…bebas lah.masuk u ibarat kata bebas nak buat apa saja.kecuali yang berkaitan dengan undang-undang universiti lah.dalam bab belajar rileks je…tak pergi kelas kawan tolong tanda,nota,asignment boleh cut n paste tunggu ambik keputusan je…balik kampung jadi idola budak-budak SPM..seminggu cuti,7 ekor ayam lah jadi gulai sebab anak kesayangan,IQ tinggi,bijak dan pandai.memang bijak berlakon la anak makcik…anak yang kat rumah yang tolong bela ayam nak makan sekor setahun pun tak boleh..

aku bukan nak kutuk orang masuk u sebab aku pun belajar di u jugak dulu.bila aku tengok suasana u memang mengecewakan..yang masuk u lah kaki perempuan,kaki samseng,kaki rempit,kaki joli tapi lulus gak.jadi,untuk yang baru nak masuk u tu cuba jauhkan dari gejala-gejala yang tak sihat ni..kalu nak enjoy pun tengok batasannya.aku pun kaki enjoy gak dulu heheh…tapi ada batas la..

dalam u ada kawan yang harus anda cari dan ada kawan yang patut dijauhi…carilah kawan yang boleh mendorong ke arah kebaikan…wallhu a’alam

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

2 responses to “Masuk U…

  • putraim

    yg penting apb msuk u betulkn niat dulu…. tnya blik pe tjuan kita msuk u? agar jgn terpesong niat msuk u….

  • delyla

    pokok pangkal nya pada hati… niat yg penting…
    yg baik jd kan amalan yg jaat jd kan sempadan
    jgn salahkan org lain atas kesalahan diri sendiri…

    *sekadar pandangan

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: