bini,isteri dan dot dot net..

 

Satu hari aku terfikir jugak..macamana agaknya kalaulah bini aku tu seorang cikgu…kesian…

animasi2

Al-maklumlah sekarang ni bujang,tinggal di rumah bujang,dok bersama kawan-kawan yang masih bujang. Bukan kata gatal nak berbini,tapi pengalaman hidup membujang ni membuatkan aku terfikir pasal berbinikan seorang cikgu.

Kalau aku lah kan…bangun pagi-pagi gi sekolah tak makan sarapan. Di sekolah dok memekik dalam kelas…sampai tengahari…orang lain balik ke rumah,aku sambung lagi dengan kelas tasmik al-quran sampai 1.30 petang. 1.30 petang di Sabah ni macam pukul 2.30 petang di semenanjung dah.

Abis kelas, balik rumah…basuh beras letak atas dapur baru pegi mandi dan semayang zohor. Lepas semayang zohor baru masak lauk…masa ni tengah mengantuk woi waktu perdana ni..letih perah otak di sekolah. lauk siap ada la dekat-dekat pukul tiga baru boleh makan. Rilek sekejap dah masuk asar. Asar sini pukul 3.30 lebih kurang.

Andai kata aku ada bini lah…sama jugak kerja jadi cikgu. Balik tengahari kena masak. Masa tu tengah letih lagi balik kerja tapi korban jua untuk laki kesayangan huhu. Pahtu kena basuh baju lagi, kalau ada anak kena urus anak lagi. Pagi tadi dah kalut masak sarapan dah, sambung lagi sesi tegahari. Kadang-kadang waktu masak sarapan laki tak bangun lagi. Siap masak kena hidang pulak. Kerja Nampak remeh tapi korang cuba la buat. Sebab tu aku goreng telur makan dengan kicap je heheh.berkhasiat ni,gizi seimbang… mungkin kita Nampak kerja ni senang sebab kita tak rasa. Kalau baca ni memang tak terasa letihnya jadi bini, kena lalui baru korang tahu. Sebab tu jadi bini pahala besar. Jangan pulak laki nak jadi bini dah luar tabi’e tu hahah…

449484751l

Jadi..hidup membujang ni memberi  aku peluang untuk merasa kepayahan jadi seorang bini(rasa kesusahan bukan rasa jadi bini.jangan salah paham).Aku sebagai lelaki ni pun terasa keletihanya. Tambah-tambah wanita yang dicipta lemah daripada lelaki macamana la pulak rasanya ek?.Mungkin kerana bini tu taat pada suami,dia tidak bersuara. Kalu bersuara makan sup kaki hehehe..sebab sama-sama penat kan. Yang laki pulak dok pikir letih dia je. Tiba-tiba bini mintak tolong buat susu anak, berterabur nespray kena sepak…ishh…

Tu baru yang kerja jadi cikgu…kalu yang jadi lawyer,keje opis,keje lain yang balik lambat (bukan kerja kelab malam) macamana?

Penutupnya, balik kerja beli makanan di kedai…sebab tu ramai wanita sekarang tidak tahu masak hahaha…masa dok belajar pun takde peluang belajar masak,kalu masak pun mee segera je,bila kawin makan nasik kat kedai. Kalu buleh nak letak kedai tu depan rumah je…mmm…cari bini yang tak kerja?

LU PIKIR LA SENDIRI……

186621387l

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

13 responses to “bini,isteri dan dot dot net..

Tinggalkan komen