Nasib jadi oghe Klate

Kisah pertama:

Aku ke kedai cina sewaktu balik sekolah. Orang baru macam aku sering ditanya dengan soalan asal dari negeri mana. Macam biasa aku menjawab..

“Kelantan.”

“waa…Kelantan banyak bagus aa…saya punya adik ada kerja di sana jadi polis.”

Bangga terasa bila negeri kesayangan aku dipuji.

“adik saya cerita, di sana tidak sama dengan apa yang kita dengar”.  Terutama kemiskinan yang selalu dipapar dalam berita.

Kisah kedua: 

Bebrapa bulan kemudian, Aku masuk kedai cina lain mahu membeli sigop..sambil membayar  tokey kedai menanyakan soalan sama, dan aku menjawab:

“Kelantan.”

“oo.. dari Kelantan. Ramai orang Kelantan sini.” Balasnya sambil ternganga mulut tersenyum bagai terjumpa perdana menteri..heheh

“Iya, di mana-mana pun ramai orang Kelantan.” Aku membalas.

“itu ari abang saya ada ajak saya pigi Kelantan. Saya tidak mau pigi.”ceritanya lagi.

“ di sana banyak masjid aaa..” sambungnya lagi sambil tersenyum. “Cina tua tadi terus menyambung ceritanya..

“ saya tidak mahu pigi Kelantan. Saya ingat di sana kacau… Itulah dengar-dengar cerita kan? abang saya pigi sana, oo…orang Kelantan banyak bagus aa..” ujarnya sambil dia tersenyum teruja.

 

Nah, salah siapa??!! Kenapa masih ada rakyat Malaysia mengangap Kelantan begitu? Jawapan ada dalam kepala anda….

Beruntung benar kalu anda jadi rakyat Kelantan.

TUNJUKKAN KEBANGGAAN KITA!!

bukan nak agah

bukan nak agah

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

3 responses to “Nasib jadi oghe Klate

Tinggalkan Jawapan

