SOALNYA…JODOH :b

29476320432551l

Susahnya untuk berkenan di hati. Sebab mungkin kerana aku terlalu memilih budi pekerti. Atau aku terlalu berhati-hati. Biarlah apa orang nak kata begitu begini. Sebabnya aku yang memakai, orang lain apa peduli. Apa tidaknya, ini soal pasangan hidup semati. Bukan untuk seronok-seronok hiburkan hati. Bukan untuk sementara sebelum mati, untuk selagi hayat dikandung badan dan selepas badan dikandung tanah nanti.
Memilih pasangan hidup bukan seperti membeli hanset atau kuali, buang yang lama yang baru dibeli. Bukan seperti mengupah orang gaji, abis perjanjian orang baru dicari mengganti.

Kita mahu yang terasa kehilangan bila kita bersendiri, mahu yang boleh mendidik zuriat supaya dapat mendoakan roh kita suapaya dirahmati. Mahu yang bila dipandang sejuk rasa dihati…bukan yang bila bersama terasa baik aku bersendiri, bukan yang membiarkan anak tak tahu mengaji, bukan yang bila dipandang rasa timbul rasa benci.

Kalau macam itu memang aku takkan berbini. Tengok yang tu tengok yang ni, ambil letak ketepi. Sebab kita masing-masing tidak tahu hati budi. Macam la kita ni tidak ada sifat keji. Sifat keji memang ada tak boleh kita nafi. Tapi sekurang-kurangnya kita ada bini yang ada sifat terpuji. Boleh didik anak sebab kita tak reti.

srchanim

Aku tercari-cari… padahal aku bukan rasa nak berbini pun,tapi rasa ingin disayangi. Padahal Jiwa muda aku tak habis lagi. Takkan muda-muda sudah ada bini. Hilang la nikmat sebagai seorang lelaki. Nanti kena ikat kaki,susah nak pergi kesitu-sini. Susah nak lepak-lepak minum air di kedai kopi. Balik lambat sikit bini datang cari. Nak jalan-jalan pun bini nak ikut sekaki. Nak isap rokok di rumah pun bini cakap perli-perli. Yang paling sakit kalau pakai kemas-kemas nanti bini cakap nak tambah satu lagi…masa tu barulah terfikir, alangkah baiknya aku bujang lagi.

Aku tak suka bercinta tapi kahwin tak jadi. Cukuplah aku kena sekali. Buat sakit hati. Masa pilih tu memang sudah berkenan di hati. Tup-tup hujan di tengah hari. Kalau aku cakap macam nak gila buat malu kaum lelaki. Apa nak buat sudah takdir Ilahi. Redha je la biar dia pergi. Ada la hikmahnya tu ayat pujuk diri. Mungkin tuhan nak bagi yang lebih baik sebagai ganti.

Lama sudah hidup menyendiri. Terasa juga mahu sayang dan disayangi. Tapi bukan bercinta cara muda mudi. Mahu bercinta dengan isteri. Tapi susah mencari pilihan hati. Nak cari yang Kelantan sejati. Nak cari yang ustazah, walaupun kita jahil tak reti.dah la tak reti, lobey pulak sikap jadi. Mana mahu cari? Tambah-tambah di tempat orang seberang selat lintas negeri. Yang jauh-jauh orang tak bagi. Susah hendak berpergi mari. Aku pula bersemangat negeri. Aku takut jodohnya di sini…apa mahu cakap, orangnya berseri-seri…hihihi

537241637l

Kalau macam ni tak boleh jadi. Orang kata kahwin lewat ni rugi. Umur dah lanjut anak baru tumbuh gigi. Kita pencen anak baru masuk PASTI. Bila la boleh kahwin ni. Kahwin ni sunnah nabi. Mungkin belum masanya lagi. Nanti kahwin, aku ajak mu jangan tak mari…pitis ngelan tu boh dale sampul la kalu nak bui…kuikuikui…

p/s: …………..????………

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

13 responses to “SOALNYA…JODOH :b

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: