NOK TELUR SAJO, NATE TOKSER!!!

NAK TELUR SAJA, BINATANG TAK MAHU…

2998309

 Sambil menyandar aku tengok berita awani. Nak tergelak aku dengar komen bekas bakal menteri besar Kelantan, Dato Awang Adek mengenai ucapan Tok Guru yang mahu bekerjasama dengan kerajaan pusat bukan dengan BN. Awang Adek kata ini diibaratkan mahu buah tapi pokoknya tak mahu. Dia menambah lagi, ibarat mahukan telur tapi BINATANGnya tak mahu. Dalam erti kata mudahnya, telur  itu projek, dan binatang itu BN.

Aku pun hairan, kenapa la politik orang terpelajar ni tak ubah seperti politik JKKK, politik kampong! Kalau JKKK nak bagi bantuan kena pilih dulu penyokong siapa. Kalau penyokong pembangkang tak dapat la bantuan. Rupa-rupanya inilah yang diajar oleh pemimpin terpelajar BN. Dalam tv cakap la bantuan kerajaan tak pilih kasih…hakikatnya pilih bulu!!! Kalau dalam pentadbiran kerajaan negeri pembangkang, ada saja aduan kerajaan negeri pilih kasih walaupun tanpa bukti. Mula la siar cerita KEMAS kena sita, pelajar kena halau, balai raya kena kunci…

Ini terang-terang tunjuk dalam tv, kerajaan pusat adalah kerajaan BN, dan BN berlepas tangan atas bantuan kepada kerajaan negeri yang diperintah pembangkang. Tiada pun media bising!!! Biarpun ini boleh dikatakan pendapat individu tidak mewakili BN, akan tetapi hakikat selama ini pun memang begitu. Cuma hari ini sahaja baru terkeluar dari mulut pemimpin. Dulu dari mulut TPM, sekarang Awang Adek (timb. Menteri keewangan ke ape jawatan dia ni)

Kita kena tahu beza diantara BN dan kerajaan pusat. Kerajaan pusat adalah kerajaan yang mewakili semua rakyat tanpa mengambil kira fahaman politik. Bila sudah menjadi kerajaan, tanggungjawabnya ke atas setiap rakyat dibawah! Tak kira siapa pun yang menjadi kerajaan samada BN atau pembangkang, sudah menjadi tanggungjawab kerajaan keatas rakyat. Masa pemerintahan sahabat nabi dulu, seekor kambing mati pun diambil berat. Inikan pula rakyat yang lebih mulia dari seekor kambing. Terbaliknya pemerintahan islam ala Malaysia ni, kambing bantuan seekor pun diambil peduli kepada siapa mahu diberi daripada mengambil tahu keadaan rakyat itu layak atau tidak. Kelayakan untuk bantuan adalah ahli BN.

mmmbeekkk

mmmbeekkk

Kepada Tok Guru, tidak perlu bersuara untuk mengadakan hubungan yang baik dengan kerajaan pusat sebab itu sudah menjadi tanggungjawab kerajaan pusat. Apakah selama ini kerajaan negeri tidak memberi kerjasama? Ataupun kata-kata Tok Guru ini hanyalah untuk memberitahu rakyat bahawa kerajaan negeri sudah bersedia untuk memberi kerjasama, dan rakyat tengok lah apa yang kerajaan pusat bagi kepada rakyat Kelantan. Sebab sebelum ini kita dicanang media kerajaan negeri tidak memberi kerjasama yang baik. Padahal dalam dewan negeri, Dato Mustafa Muhammad mengakui kesilapan kesalahan kerajaan pusat yang menganak tirikan Kelantan.

Sebab tu lah Tok Guru pilih peraih ikan jadi calon wakil rakyat daripada pilih yang belajar university. Rupa-rupanya tok peraih ikan lebih bijak berfikir daripada yang belajar university…memang betul kata Tok Guru.

 

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: