MENGUAL BADUK

Beduk di Masjid Kg Brunei - tak leh ambik muka depan sebab masa tu nak gi joging malas buka kasut

Beduk di Masjid Kg Brunei - tak leh ambik muka depan sebab masa tu nak gi joging malas buka kasut

BEDUK

“Baduk” dalam bahasa Brunei ataupun “beduk” dalam bahasa Melayu manakala dalam logaht Kelantan dipaggil “GEDUK” merupakan sejenis gendang yang diletakkan di masjid-masjid pada zaman dahulu. Beduk ini bertujuan untuk memanggil orang bersembahyang. Aku cerita pasal beduk ni sebab dekat-dekat puasa ni ramai orang ke masjid. Tersenyum pak imam tengok saf-saf dipenuhi. Seliparnya hilang selepas solat pun tidak mengapa asalkan saf dalam masjid penuh heheh…

Aku tidak berkesempatan dengan beduk ini. Tapi aku masih sempat melihat beduk di surau kampung aku pada masa itu sudah pecah dan tidak digunakan lagi. Besarnya sederhana sahaja berwarna kelabu menunjukkan usia yang sudah usang ditambah lagi dengan kulit gendangnya yang pecah.

Kalau dulu, beduk ini dipukul bagi menandakan masuk waktu solat dan tanda ada kematian di kampung. Ianya ada bunyi tersendiri bagi menandakan masuk waktu solat…Bunyinya dari kuat semakin perlahan. Pemalunya berbentuk seperti mancis atai pemalu gong. DUK……DUK…..DUK…DUK..DUK..DUK.DUK.DUK..diketuk beberapa kali. Manakala bunyi jikalau ada kematian aku tidak pernah dengar, tapi ada orang cakap bunyinya lain dari masuk waktu solat.

Beduk adalah jauh berbeza peranannya dengan alat muzik yang lain. Biarpun dalam kategori gendang, tetapi peranannya bukan untuk melagukan muzik. Dan ianya bukan alat muzik. Peranan beduk sudah hilang semenjak kedatangan mikrofon. Di sini aku berpeluang masih melihat rupa beduk di masjid. Saiznya agak besar dan diletakkan di atas kekuda khas. Di kampung aku dulu cuma disangkut pada alang beranda surau. Biarpun tidak digunakan, ianya dijadikan hiasan di masjid, dan untuk tatapan umum generasi akan datang.

Sudut pandangan bawah beduk. Agak-agak kayu apakah ini? Nak kata nibong besat sangat...

Sudut pandangan bawah beduk. Agak-agak kayu apakah ini? Nak kata nibong besat sangat...

Beduk ini dibuat daripada batang kayu yang ditebuk terus seperti paip. Jadi lubang permukaan atas bersambung terus dengan yang di bawah. Manakala permukaannya yang di atas ditutup dengan kulit lembu atau kerbau kerana permukaannya agak besar. Di bawah pula dibiarkan terbuka bagi mengeluarkan bunyi. Asasnya adalah seperti pembuatan gendang biasa. Bentuk beduk sama seperti “konggo” tetapi ianya besar berkali ganda dan kedudukannya berbaring.

Itulah kenangan beduk. Teringat lagu raya lama…”dengar..beduk berbunyi…”

Beduk digantung di atas beranda surau

Beduk digantung di atas beranda surau

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

5 responses to “MENGUAL BADUK

  • terataimadu

    cerite beduk ni bagus untuk tatapan anak muda yg x kenal ape tu beduk…bgus2

  • Lokanbertepuk

    Kalu kita lihat kebanyakan beduk2 yg terdapat pada mesjid2 dan surau2 di Kelantan kebanyakannya sudah tidak asli lagi kerana tembalangnya diambil dari tembalang rebana besar atau rebana ubi. Termasuklah beduk di mesjid kg Ayer Tawar yg kita dua solat maghrib ari tu..

  • lin

    batang kayu tu batang sagu,ustaz…bila dh kering,kaler die mmg cmtu.kayu die ade jalur2 ggitu ckt..same cm 1 senduk kt dapur umah sy pemberian parents kak ipar dr sarawak…same sebijik jalur kayunye nga btg beduk tu..=)
    lg 1,btg pokok sagu mmg sgt besar…kalo yg mcm beduk dlm gmbr tu,saiz biasa je bg pokok sagu…slalu tgk btg sagu yg abg wat balik utk bg mkn ayam2 die..hehe =)

  • lin

    eh ssaloh…nibong tu nibong..wahaha….kawe tsaloh dgr mat..=P

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: