RMT vs Ramadhan

IMG_0100

Di bulan Ramadhan ini…Ustaz Fadhli beritahu aku sekolahnya dapat pekeliling supaya Rancangan Makanan Tambahan (RMT) diteruskan juga di bulan Ramadhan yang mulia ini. Pada fikiranku…mugkin sebab sekolahnya tidak ramai yang muslim.

Esoknya…

aku: cikgu,ada ka pekeliling supaya RMT diteruskan sepanjang bulan puasa ni?

PK: ishh…mana da…

aku: tapi sekolah kawan saya dapat pekeliling tu…

PK: ishhh…jaganla ustat…mana buleh…ish…nda mau eh…budak-budak puasa…

lusanya….

murid: ustat,lepas ni ambil makanan ka?

aku: hum….(sebab aku tak tahu makanan apa yang dimaksudkan)

lepas abis kelas ramai berkumpul di kantin mengambil ‘tapau’ yang dibahagikan oleh pentabiran kantin…aku hairan??

IMG_0007

tulatnya….

PK: iya la ustat….ada pekeliling tu…

PEKELILING….kenapa ya? Kenapa pekeliling itu minta supaya RMT diteruskan juga dalam bulan Ramadhan?Dengar-dengar cerita seluruh sekolah lagi tu… sepatutnya hormat la bulan Ramadhan ni.Budak-budak yang baru mula belajar puasa sudah tergugat imannya.Biarpun di’tapau’, tunggu waktu berbuka,budak sekolah tetap BUDAK!!orang tua pun tak sampai waktu maghrib!!

Demi 1 malaysia kah? nak hormat hak bukan muslim,bulan mulia dicabul kehormatan?cikgu dok ajar murid supaya berpuasa,bila tengahari budak diberi makanan…bolehkah budak bertahan??

sanggupa: Ajarlah anak-anak mu bersolat apabila berumur 7 tahun…

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

3 responses to “RMT vs Ramadhan

Tinggalkan Jawapan

