FENOMENA AZAN

Masjid Beaufort, Sabah

Masjid Beaufort, Sabah

Sesudah berterawih aku balik ke rumah. Teringat kat kampung, aku telefon. Telefon bersambut oleh ayah aku. “ayah nak gi balasoh ni…baru azan”.

“baru masuk isya’? hehe…sini dah abis terawih pun. Tapi buat lapan jah hehehe…” aku balas.

Di Sabah ni waktu berbuka awal…dalam 6.30 lebih kurang dah masuk waktu maghrib. Waktu Isya’ lebih kurang dalam pukul 7.30 lah…Orang kata seronok la di Sabah berbuka awal. Padahal sama je jarak waktu seharian. Waktu imsak dalam pukul 4.45 kemudian Subuh hampir-hampir pukul 5 pagi. Yang seronoknya ialah masuk sekolah pukul 7.10 sama dengan Semenanjung. Kalau kira pukul 7.10 tu mataharinya macam pukul 8.10 pagi dah. Sempat lagi la tido sekejap lepas Subuh sementara tunggu pukul 7  hehe…

Ini mengingatkan aku kepada satu video yang aku tonton dan risalah yang aku terbaca di masjid…iaitu fenomena azan yang tidak putus-putus dan sentiasa bersahutan di atas dunia ini. Azan sentiasa berkumandang di seluruh dunia bermula dengan azan Subuh sehingga Subuh esoknya tidak putus-putus. Beza masa diantara benua ke benua, negara ke negara, negeri ke negeri sehingga daerah menyebabkan azan sentiasa dilaungkan.

Itulah percaturan yang telah diaturkan oleh satu kuasa yang tiada tandingnya yang menciptakan alam ini iaitu Allahu Jalla jalaalah. Beritahu kawan aku, kiamat itu akan berlaku sekiranya laungan azan berhenti di muka bumi ini kerana kiamat tidak akan berlaku selagi orang mukmin masih mendiami alam ini…

sanggupa: Masihkah lagi kamu mencari tuhan selain Allah…?

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

2 responses to “FENOMENA AZAN

  • tokdeka

    walaupun ajan x putus putus bersahutan di serata alam setiap hari tetapi yang sodehnya amat amat sedikit manusia yang menyahut seruannya……….

    sanggupa: Masihkah lagi kamu mencari tuhan selain Allah…?
    ambo : Masihkah boleh wat pekok badak 2 telinga pemberianNya. (ditujukan utk diri ambo sendiri)

Tinggalkan Jawapan

