YANG BANAR

BANAR BAH..awu banar… wahh…aku selalu mengajuk ayat-ayat bahasa Brunei kerana sesekali seronok untuk disebut. Walaupun sebutan aku terbabas dari landasan sebutan yang betul. Banar, yang sabanarnya ialah benar. Perkataan “banar” ini membuatkan aku menyelongkar peti bahasa Kelantan dalam kepala aku.

Banar atau sebutannya “bana” jika dituturkan di negeri Kelantan ialah kata ganda(betul ke kata ganda) kepada perkataan “ssinar” atau “sinar” yang bermaksud “bercahaya”. Biasanya “banar” digandakan dengan perkataan “ssinar”. Contohnya: “ssinar banar” iaitu sinar yang berkilau. Contohnya kepala yang botak licin juga selalu diejek dengan “sina bana”.

teringat lagi pantun dua kerat masa kecik dulu:

“seh robbana,palo tokseh ssina bana.

pesanan: anda dinasihatkan tidak meniru pantun ini dirumah atau di khalayak.

Dan satu lagi, “benar” ataupun “bena” dalam sebutan Kelantan membawa aku ke dapur…mencari perkataan “bena” iaitu “lada bena” dan “minyak bena”. Lada bena kalau tak silap aku ialah lada hitam manakala “minyak bena” ialah minyak masak …

di Kelantan, itulah yang benar hahah…lama sudah aku tidak mendengar istilah-istilah ini.  Bila la boleh aku menetap kembali di negeri tercinta itu…

sanggupa: katalah yang benar walaupun pahit. katalah “bana” kalau bersinar hahaha

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

One response to “YANG BANAR

Tinggalkan Jawapan

