Ustat besigup…?

IMG_0089

Dengan penuh keyakinan aku mengajar murid tahun satu mengenai pemahaman surah Al-Fatihah secara umum. Dengan menggunakan teknik menyoal bagi mewujudkan suasana penmbelajaran yang berkesan disamping mewujudkan hubungan dua hala antara guru dengan murid, aku menghuraikan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah. Kemudian beralih kepada sifat-sifat Allah dan seterusnya larangan Allah.
Teknik soal jawab aku cukup berkesan. Sebaik sahaja masuk tajuk larangan Allah aku bertanya:
“Siapa tahu apa perkara yang dilarang oleh Allah?”
Spontan lepas habis soalan murid-murid menjawab….”BERSIGUP ustat…” Kelu aku sekejap…Tiada jawapan dalam benak aku..
Aku cuba mengalih jawapan murid-murid dengan mengulangi soalan yang sama…akan tetapi jawapan tetap sama” BERSIGUP USTAT..” sekali lagi aku mati akal.Hanya senyuman penuh makna…maknanya aku terkena huhu..
“bah, ustat besigup?…aaa…ustat besigup…hehe” tanya murid yang betul-betul di depan aku.”boleh ka besigup ustat..?”
dengan perlahan sambil menunduk aku menjawab…”budak-budak nda buleh…”huhu…

Usai kelas pekena lagi sebatang tiga sigup…heheh

p/s: besigup=merokok.

sanggupa: Besar kemurkaan Allah bagi yang bercakap apa yang dia tidak buat…

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

8 responses to “Ustat besigup…?

Tinggalkan Jawapan

