Allah itu pokok?

“ustaz, Allah itu pokok?” Tanya muridku yang berumur 7 tahun tatkala melihat aku melukiskan sebatang pokok yang mempunyai mata.

“bukan. ..Allah bukan pokok..” aku menjawab. Belum sempat aku jelaskan, pelajar tersebut terus kembali ke tempat duduknya menyambung kerja yang ditugaskan. Keadaan yang masing-masing sibuk dengan kerja yang ditugaskan tidak mengizinkan aku untuk memberi penjelasan. Semoga anak itu faham siapa itu Allah…

Begitulah fitrah manusia yang mempunyai perasaan ingin tahu. Pelbagai persoalan yang timbul dalam benaknya yang memerlukan bimbingan yang betul. Di usia sebegini mereka cuba mendapatkan maklumat seberapa banyak yang mungkin. Inilah yang dikatakan pembelajaran dari kehidupan dan seterusnya membuatkan kita matang.

Begitulah juga nabi Ibrahim tikamana baginda masih kanak-kanak. Baginda Mencari jawapan bagi persoalan yang amat besar yang tercatit dalam al-quran. Alhamdulillah kita dilahirkan dalam ISLAM dan diberi peluang untuk belajar tentang iman dan Semoga diakhirkan hayat kita semua dalam ISLAM.

sanggupa: renungilah ciptaan Allah, jangan kamu fikir akan zat Allah…maka kamu akan binasa..maha suci Allah yang tidak serupa dengan makhluk.

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

3 responses to “Allah itu pokok?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: