Monthly Archives: November 2009

Lobak,Telur,Kopi

dalam menempuh hidup yang penuh dengan ujian, apakah yang menggambarkan diri anda?LOBAK (carrot)?TELUR? atau KOPI? (kopi tenom orang kata sedap, betul ke?)

mari kita buat uji kaji…hehe..arini belajar sains..

air panas kita ibaratkan sebagai ujian dalam kehidupan….kita ialah,lobak,telur atau kopi..kita lihat perubahan yang berlaku bila bahan tadi direbus…

Lobak: pada asalnya bersifat keras,akhirnya menjadi lembik dan mudah patah

Telur: asalnya cair dan mudah pecah akhirnya menjadi keras dan susah untuk dipecahkan

Kopi: larut dan sebati dengan air rebusan.makin panas air makin sedap kopi…

kesimpulannya:

manusia yang jiwa kental bila disinggahi ujian menjadi lemah hilang pedoman.jiwanya senang patah akhirnya hancur di dalam ujian.ada juga yang bila ditimpa ujian menjadi keras jiwanya dan tertutup segala hatinya untuk menerima nasihat.dirinya menjadi orang yang sukar untuk dibetulkan.manakala ada yang apabila dilanda ujian,dirinya menjadi semakin baik.semakin tinggi ujian semakin bertambah keimanan.

jadi…apakah kategori KITA?sama-sama memperbetulkan diri…

p/s: bukan untuk mengatakan aku ni baik,tapi sekadar berkongsi.aku juga tidak terlepas dari golongan diatas…yang baik jadikan pedoman…

 


Masih ada yang sayang

Kadang-kadang aku terfikir,ini adalah teguran Allah kepada aku, tapi dengan cara yang tidak disengajakan..sungguh halus..

kenapa? setiap kali aku ada masalah,atau apa-apa yang melibatkan diriku, ada saja benda yang menampar fikiran aku dan membuatkan aku sedar…secara tidak dirancang aku disedarkan..

bagaimana?aku dapat emel mengikut perasaan aku,jiwa aku tanpa aku meminta.aku join taman2syurga group…setiap kali ada posting emel automatik akan masuk ke bakul emel aku.yang aku suka ialah emel-emel tersebut bagaikan faham keadaan aku ketika itu.

kadang-kadang aku terbaca artikel..kadang-kadang di masjid,di jalan,di akhbar…pun memahami jiwa aku…aku dapat penyelesaian daripada nasihat yang tidak diduga,tidak berlisan..padahal aku ni seorang yang malas membaca…Syukur..mungkin ini caranya Allah menegur aku…Alhamdulillah…Allah masih menyayangiku..

sanggupa: setiap masalah ada penyelesaian…sabar dan tenang serta bergantung harap denganNya..

 

 


jangan KAHWINI wanita…

cuti sekolah ni ramai sahabat aku yang kahwin, Tahniah!!baarokallohu fiikom..

jadi bagi yang belum kahwin dan masih tercari-cari calon tu, disini aku mahu kongsi info sikit.emel ni aku dapat dari taman2syurga@yahoogroup.com…semoga sama-sama dapat manfaat…ROBBANA HABLANA MIN AZWAAJINA QURROTU A’A YUN.WAJ   ‘ALNA LILMUTTAQIINA IMAAMA..AMIN……

sumber: Taman2syurga@yahoogroup.com

6 JENIS WANITA MALANG

“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.”

Wanita Ananah:

banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah:

suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.

Wanita Hananah:

menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah:

melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah:

ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

Wanita Syadaqah:

banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

 


Cinta Kautsar cinta Syafaat

Cinta Kautsar cinta Syafaat

(sumber:taman2syurga@yahoogroup.com)

 

Selalunya apabila kita di timpa bencana, masalah atau kecelakaan kepada harta benda dan insan yang di sayangi kita pasti akan sedih, kesal atau murung dan menangis..,

Sifat fitrah ini adalah gambaran kepada maksud CINTA.

iaitu cinta kepada harta mahupun insan tersayang sangat sebati dan jika terpisah secara paksa ( samada harta itu di curi atau orang yg di sayang berlalu pergi )kita akan sedih, murung menangis dan hilang pedoman.(Ada juga yg mengambil salah dengan membuat perkara yang terlarang seperti membunuh diri dalam melalui situasi seperti ini)

HAKIKATNYA, meletakkan Darjat ketinggian CINTA  melebihi dari kecintaan kepada ALLAH dan RAsulnya adalah perkara yang salah dan sangat di murkai oleh Allah.

Cinta yg padu kepada Allah dan Rasul adalah benteng kepada setiap dugaan(musibah) dan ujian yang di datangkan oleh Allah kepada kita,

Kenapa Allah menguji umatnya ?

Apabila Allah hendak meningkatkan darjat kita di sisiNya maka Allah akan turunkan ujian kepada keimanan kita atau tahap cinta kita kepadaNya dan kekasihNya. Bukan sahaja kita malahan Nabi dan para Rasul juga di uji oleh Allah oleh itu mari kita melihat ayat Al Quran ini.

Al Baqarah ayat 124″(ingatlah) ketika Ibrahim di uji oleh Tuhanya dengan beberapa kalimat(perintah) lalu di turuti segala perintah itu. Berkata Allah:Sesungguhnya aku angkat engkau (ya Ibrahim) menjadi imam (pemimpin) bagi manusia. Berkata Ibrahim:(begitu juga hendaknya) dari anak cucuku. Berkata Allah: Tetapi orang orang yang Zalim tiada mendapat penjanjian Ku ini”

 

sanggupa:

selamat pengantin baru buat teman-teman..tempuhi alam rumahtangga dengan tabah dan sabar..


raya aidil fesbuk

kali ini kali kedua aku beraya di sabah.cukup dua raya satu tahun,aidulfitri dan aiduladha.solat aiduladha di masjid negeri Likas yang mengagumkan dengan jemaah yang ramai.balik masjid lepak di rumah tidak tahu ke mana mahu pergi.tiada benda yang mahu dibuat macam biasa la buke fesbuk.lepas solat jumaat baru berjalan ke rumah rakan cikgu yang kerja sekali dengan kawan aku.balik rumah terus fesbuk..

fesbuk sampai ke asar…katanya mahu pergi ke bukit melihat panorama kabus,tapi bila balik semua tidur.aku juga la yang berfesbuk.selepas solat asar,sambung lagi berfesbuk.bukan ada apa pun dengan fesbuk cuma tengok-tengok komen-komen terkini.kadang-kadang tiada komen pun tengok juga.sambil-sambil dengar dikir barat aku melihat gambar yang di snap pagi tadi.lepas tu belek fesbuk…ada apa dengan fesbuk aku pun tak tahu…paling-paling bosan aku menulis yang ni.

hari raya dihabiskan dengan berfesbuk.jenguk fesbuk lepas jenguk,jenguk…~huh~kebanyakannya offline.bosan…mahu keluar tak tahu mana arah tuju..ucoopppp….jom la naik bukitttt!!!aku mau snap gambar ni…


sahabat fesbuk..

pagi-pagi buka fesbuk.baca komen-komen kawan-kawan.tiba-tiba aku terbaca status kawan aku satu urang ni.entah kenapa aku rasa macam sedikit getar dalam hatiku.setahu aku kawan aku ni selalu bersedih.bila dia ada masalah jangan harap la dapat cakap dengan dia.dia akan berdiam diri sehingga stabil.macam beruang kutub berhibernasi musim sejuk haha..

sejak akhir-akhir ini aku jarang berhubung dengannya kerana dia sedang bergelumang dengan peperiksaan dan masalah peribadi yang komplikated.aku tidak tahu,tapi setiap kali aku hubunginya dia diam itu ertinya dia ada masalah dan tak mahu diganggu.jadi aku biarkan dia bersama masalahnya..menunggu saat dia stabil.bukan tak mahu tolong tapi dia yang tak tahu macamana mau minta tolong.

dalam masa itu adalah juga berhubung melalui fesbuk atau YM..yang aku hairan sekejap cakap elok-elok je tiba-tiba dia mengamuk,offline.aku pun hairan.bila ditanya kenapa tak mahu cakap.dalam fikiran aku senang-senang saja…aku fikir mungkin dia tak mahu berkawan dengan aku,dan sengaja mencari alasan.aku sedia menunggu cakapnya itu..tapi tidak pernah keluar pun.aku mula jadi bingung dan akhirnya aku lebih baik berdiam diri kerana kalau berhubung aku yang sakit hati sebab dia akan offline tiba-tiba atau terus diam.huFF~

tapi pada pagi ini kelihatannya seperti dia dirundum masalah.apakah masalah ini membuatkan dia sampai terkunci mulut.alangkah kasihan dirinya menanggung penderitaan sendirian.apa aku boleh buat?hanya doa yang ku titipkan.aku tahu,nasihat hanyalah penyedap hati tapi untuk menanggung itu amat berat.

dan aku berharap masalah itu bukanlah berpunca dari aku.jikalau bermulanya masalah itu daripada aku,aku minta diri untuk menghilangkan kesedihan dia.apa yang aku harapkan adalah segugus senyuman darinya yang sentiasa terukir dalam hidupnya.

Ya Allah..kau cabutlah punca kesedihan yang terbungkam di hati sahabatku ini.kau tabahkanlah hati dan imannya dalam menempuh ujianmu.kau ukirlah dihatinya senyuman.Engkaulah yang maha Pengasih dan Penyayang..


NUR AHMAD TOYYIB

satu-satunya nasihat daripada romat (norahmad tayyib) yang masih aku pegang tatkala aku dirundum kekecewaan di atas runtuhnya cinta pertama iaitu “kita ni emas sepuluh”.

emas sepuluh ialah emas yang mahal nilai harganya.diri kita ini ibarat emas sepuluh…janganlah kecewa di atas kehilangan cinta,dan janganlah merayu pada wanita yang pernah kita cintai untuk kembali kerana kita adalah emas sepuluh..jangan rendahkan nilai emas sepuluh.itulah nasihat yang berguna daripadanya.dengan nasihat ini juga aku bangkit dari longlai bahana cinta luka..aku benci cinta..dusta!!!yang aku tahu ialah cinta selepas kahwin.yang pastinya cinta sebelum kahwin adalah menyakitkan..

kata-kata azimat ini juga aku gunakan untuk menasihatinya tikamana dia rebah ditampar cinta setianya apabila kekasih hatinya tidak sabar dalam menunggu sebuah ikatan dan menerima tawaran hati orang lain.itulah cinta..sebelum kahwin..

dengan azimat ini juga aku menjadi doktor cinta kepada orang lain.tapi hakikatnya menasihati itu adalah semudah lidah.hati yang menanggung bagai dihempap konkrit binaan yang jatuh dari tingkat lima.nasihat sekadar usaha untuk mencantumkan balik relaian hati yang luka.

petang tadi aku menerima mesej dari zaki mengatakan romat sedang menanggung sakit..kanser hidung..

aku menghubunginya bertanya khabar..sebelum ini dalam mesej dia memberitahu bahawa dia sangat-sangat mahu berjumpa dengan aku.seperti biasa aku bergurau dalam SMS tanpa aku tahu dia sedang menderita.bila ditanya mengapa,dia diam..sehinggalah SMS daripada zaki mengingatkan aku akan hajat si romat..

dalam perbualan aku cuba menjauhkannya daripada becakap soal sakit yang ditanggung..tapi dia memulakan cerita…”mat,aku sakit sekarang ni..”aku pura-pura tidak tahu sakit apa sambil ketawa aku bergurau sakit apalah pulak mu ni mat.

agak berat untuk dia menceritakan..mahu sebut pun takut katanya..akhirnya diberitahunya juga kanser hidung peringkat ke dua…

aku pernah kehilangan kawan kerana ketumbuhan dalam kepala.dan aku sangat terkilan kerana waktu hayatnya aku tidak sempat melawat dan tidak tahu keadaanya bagaimana sehingga aku terima SMS mengatakan dia sudah tiada.waktu itu aku sudah berada di sabah..lagi sedih bila baca nukilan kawan-kawan dalam yahoogroup memperingati kenangan waktu bersamanya.aku hampir menitiskan airmata..dia merupakan sahabt yang baik.

Ya Allah..kau panjangkanlah umur sahabatku ini..berikanlah dia kesihatan dan kesejahteraan..kau sembuhkanlah dia daripada penyakit yang sedang dia tanggung..sesungguhnya Engkau maha pengasih dan penyayang terhadap hambaMu ya Allah..aminn…

sama-samalah kita doakan..

sanggupa: ujian adalah tarbiah dari Allah..