BUAYA

IMG_0134

kem literasi al-quran

ustaz ni apa? sambil menunjuk ayat dalam buku iqra’

“ba ya.” aku jawab. kemudian mendengar bacaan murid yang lain.

tak lama kemudian murid tadi bertanya lagi…”ni apa ustaz?” “ba ya” aku jawab.

balik-balik murid tadi bertanya soalan sama. untuk memudahkan murid itu mengingati, aku membuat perkataan sinonim.

“ba ya. kamu ingat buaya ingat la ba ya…” jelas aku dengan harapan murid tadi dapat mengingati perkataan tersebut.

tidak lama kemudian, tiba giliran murid tadi untuk di “tasmi’ kan. bacaannya biarpun tidak lancar dan teragak-agak tapi aku bangga sebab semangat dan kesungguhan yang ada dalam diri murid ini. mengharapkan mereka dapat membaca al-quran suatu hari nanti dan menjadi generasi yang mengagungkan al-quran.

satu persatu ayat dibaca dengan teragak-agak…

IMG_0151

“ya ba, yaaa ba(dibaca dengan mad)…BUAYA…” murid tadi menyebut bila sampai di ayat “ba ya”.

aku terus ketawa…(hahahahahahaahah) lurus betul la budak ni…

adoyai…mereka-mereka ini memang menceriakan hidup aku.

sanggupa: rumah yang dibacai al-quran akan disirami cahaya..

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

One response to “BUAYA

  • lin

    hahaha..^_^
    beghak demo amad…
    rusok buleh ank murid lagu nih..
    sedey ko nok suh cpt igt..=)
    jge duk capur aduk lgu tu mad…penimm anok murid..
    ckup2 la dgn Hj Kahar n Ayah Pin bwk ajaran sesat…huk3

Tinggalkan Jawapan

