CINTA DAN BENCI

IMG_0023sewaktu program kem ibadah aku terbaca poster ini.ianya menggetus akalku dan membuatkan aku terfikir sejenak..betul…jangan mencintai sesuatu itu dengan secinta-cintanya dan membenci sesuatu itu sebenci-bencinya…

persoalannya cinta dan benci…sukanya aku ceritakan pasal aku lah..sebagai pedoman dan praktikal untuk memahami kata-kata sayduna Ali Karramallahu wajhah tersebut..

CINTA

aku pada falsafah tidak akan bercinta sebelum berkahwin sejak dari sekolah menengah lagi.walaupun hati itu ada untuk dicintai (kemungkinan sebab aku ni tak hensem heheh) sehingga aku masuk universiti. ketika di tahun ketiga aku telah berkenan pada seseorang dan kami sempat kononya bercinta walaupun tak sampai tempoh setahun..

dalam tempoh itu segala keburukan memang sengaja dibutakan demi cinta setia.demi menjaga hati masing-masing terpaksa menerima apa sahaja cerita yang kurang sedap didengar ataupun perangai yang dilihat.inilah dikatakan cinta dengan sepenuh hati dengan harapan berpanjangan.walaupun begitu Allah jua yang mengatur segalanya…akhirnya untuk tidak menaggung derita terpaksa membuat keputusan. biarpun sayang akhirnya hati terpaksa akur…dalam tempoh itu mulalah terbit rasa benci…benci yang membuatkan aku tidak boleh terimanya kembali…betul kata Sayduna Ali

BENCI

aku benci pada rokok.pada masa kecil aku benci rokok sehingga aku menghukumkan haram menghisap rokok huh!…aku ikut orang cakap pada masa tu orang cakap haram aku cakap haram.bila habis SPM aku mula berjinak dengan rokok.di matrik aku mula jadi perokok.sampai sekarang aku dah jadi penagih tegar…susah juga untuk berhenti.hukumnya dulu bertukar jadi makruh bagi diriku.

sebab aku merokok hanyalah kerana ingin tahu kenapa orang cakap merokok boleh jadi ketagih.bila aku cuba,aku cakap tidak ada apa-apa rasa pun hahah…sehinggalah suatu hari keputusan bekalan rokok…barulah aku tahu inilah yang dikatakan ketagihan…betullah kata Sayduna Ali Abi Talib

cukuplah cinta dan benci itu berpada-pada…untuk cinta aku dah rasa betapa peritnya sakit.untuk benci aku dah rasa betapa sukarnya untuk menolak…

sanggupa: cinta dan benci lebih baik kerana Allah……

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

Tinggalkan Jawapan

