Cinta Kautsar cinta Syafaat

Cinta Kautsar cinta Syafaat

(sumber:taman2syurga@yahoogroup.com)

 

Selalunya apabila kita di timpa bencana, masalah atau kecelakaan kepada harta benda dan insan yang di sayangi kita pasti akan sedih, kesal atau murung dan menangis..,

Sifat fitrah ini adalah gambaran kepada maksud CINTA.

iaitu cinta kepada harta mahupun insan tersayang sangat sebati dan jika terpisah secara paksa ( samada harta itu di curi atau orang yg di sayang berlalu pergi )kita akan sedih, murung menangis dan hilang pedoman.(Ada juga yg mengambil salah dengan membuat perkara yang terlarang seperti membunuh diri dalam melalui situasi seperti ini)

HAKIKATNYA, meletakkan Darjat ketinggian CINTA  melebihi dari kecintaan kepada ALLAH dan RAsulnya adalah perkara yang salah dan sangat di murkai oleh Allah.

Cinta yg padu kepada Allah dan Rasul adalah benteng kepada setiap dugaan(musibah) dan ujian yang di datangkan oleh Allah kepada kita,

Kenapa Allah menguji umatnya ?

Apabila Allah hendak meningkatkan darjat kita di sisiNya maka Allah akan turunkan ujian kepada keimanan kita atau tahap cinta kita kepadaNya dan kekasihNya. Bukan sahaja kita malahan Nabi dan para Rasul juga di uji oleh Allah oleh itu mari kita melihat ayat Al Quran ini.

Al Baqarah ayat 124″(ingatlah) ketika Ibrahim di uji oleh Tuhanya dengan beberapa kalimat(perintah) lalu di turuti segala perintah itu. Berkata Allah:Sesungguhnya aku angkat engkau (ya Ibrahim) menjadi imam (pemimpin) bagi manusia. Berkata Ibrahim:(begitu juga hendaknya) dari anak cucuku. Berkata Allah: Tetapi orang orang yang Zalim tiada mendapat penjanjian Ku ini”

 

sanggupa:

selamat pengantin baru buat teman-teman..tempuhi alam rumahtangga dengan tabah dan sabar..

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: