Lobak,Telur,Kopi

dalam menempuh hidup yang penuh dengan ujian, apakah yang menggambarkan diri anda?LOBAK (carrot)?TELUR? atau KOPI? (kopi tenom orang kata sedap, betul ke?)

mari kita buat uji kaji…hehe..arini belajar sains..

air panas kita ibaratkan sebagai ujian dalam kehidupan….kita ialah,lobak,telur atau kopi..kita lihat perubahan yang berlaku bila bahan tadi direbus…

Lobak: pada asalnya bersifat keras,akhirnya menjadi lembik dan mudah patah

Telur: asalnya cair dan mudah pecah akhirnya menjadi keras dan susah untuk dipecahkan

Kopi: larut dan sebati dengan air rebusan.makin panas air makin sedap kopi…

kesimpulannya:

manusia yang jiwa kental bila disinggahi ujian menjadi lemah hilang pedoman.jiwanya senang patah akhirnya hancur di dalam ujian.ada juga yang bila ditimpa ujian menjadi keras jiwanya dan tertutup segala hatinya untuk menerima nasihat.dirinya menjadi orang yang sukar untuk dibetulkan.manakala ada yang apabila dilanda ujian,dirinya menjadi semakin baik.semakin tinggi ujian semakin bertambah keimanan.

jadi…apakah kategori KITA?sama-sama memperbetulkan diri…

p/s: bukan untuk mengatakan aku ni baik,tapi sekadar berkongsi.aku juga tidak terlepas dari golongan diatas…yang baik jadikan pedoman…

 

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

8 responses to “Lobak,Telur,Kopi

  • delyla

    ada kalanya kopi
    kadang kalanya telur
    sekali kalanya lobak…….

  • blessing seeker

    maaf nak nyampuk sket dengan mat punye entry terbaru nih

    mmg ada betul apa yang ditaip tu.. tp satu benda je, apa2 sekalipun kembali semula pada Allah

    setiap manusia itu punya ujian yang berbeza, kerna Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNYA🙂

    saya tetap yakin, biar pembunuh sekalipun punya rasa bersalah bila membuat perbuatan berdosa cuma rasa bersalah tu hanya singgah sebentar🙂

    fitrah manusia itu suci dan baik🙂

    • sanggupa

      btul kata blessing seeker.apa2 pun kmbali kpadaNya…
      ujian itu dari Allah, jadi kepadaNya jua tempat kita mengadu..
      bukan dengan membuat benda2 yg di luar fitrah manusia..

  • blessing seeker

    huhu..

    nak jawap sket ttg pertanyaan delyla😀

    tentang tahap iman seseorang itu biar hanya Allah saja yang menentukan🙂

    tapi melalui pengalaman saya sendiri, semakin kita nak berbuat baik dan semakin kita nak dekat dengan Allah pasti banyak ujian yang membuatkan kita lemah.. tapi di sini kita kena ingat, cinta Allah itu bukan cinta biasa dan tak jumpa kat mana2..🙂

    untuk dapatkan cinta hakiki wajiblah kita berjuang ke arah tu🙂

    andai tersasar, patah balik kerna Allah selalu menerima kita.. berbeda dengan cinta manusia, walau hny sedikit kelemahan dan kesalahan kita terus ditolak dan di nilai

    kepuasan utama bila kita yakin Allah sentiasa menerima kita:)
    akan terukir senyuman di hati yang benar-benar mendamba cintaNYA🙂

    ayuh sama2 kita semaii🙂

    [adus, kenapa cubaku reka ayat gaNaZ tapi kenapa tak jadi GaNaZ gak?? baru sat tadi ada sorang adik panggil aku “kak bb rock arr”.. kui2.. suka aku dengar]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: