Monthly Archives: Disember 2009

Klem..

“Berapa kita isi minyak tadi?”

“sepuluh..bah,tulis dua puluh..dua puluh”

Kertas bil pun ditulis dua puluh#

Beli minyak sepuluh ringgit, tapi tulis di bil dua puluh ringgit…mmm…hantar bil dekat bos minta klem minyak rm20 padahal habis sepuluh je…

sanggupa: rm10 dapat balik,itu hak kita…halal…mmm…sepuluh ringgit lagi hak siapa?..halal??wallahu a’alam…

Advertisements

20 sebab lelaki lambat kahwin

gambar hiasan perkahwinan Khalid Jamlus


20 sebab lelaki lambat kahwin hehe

1.”Duit lum cukup lagi”.Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!


2. “Nak beli kereta dulu baru nak kahwin”. Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. “Susah la nak cari yang berkenan dihati”. Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4.”Tak datang seru lagi kot”. Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.

5.”Banyak sangat halangan”. Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!

6.”Belum bersedia la”. Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat.
Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.

7. “Ilmu tak cukup la”. ilmu rumahtangga, soal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!

8.”Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri”. Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul. Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.

9.”Dah mencubalah tapi telah dikecewakan”. Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.
10.”Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la”. Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.

11.”Jodoh tak sampai lagi kot”. Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Tah apa yang pompuan dok cari tu !!

12.”Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat” . Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan? .abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!

13. “Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka”. Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!

14.”Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la”. Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!

15.”Dia nie suka pasang ramai org sangat”. Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.

16. “Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak”. Pompuan memang camtu..

17. “Nak carik yang solehah lah”. Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.

18. “Masalah la”. Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.

19. “Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la”. Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.

20. “Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya”. Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia

sumber: Taman2Syurga@yahoogroup.com

from:dsj kamarul


Park The..

Ya Allah,selamatkan Mohd Zaki

aku terima MMS dari Bad tertulis “keadaan Park The sekarang.”aku donlod MMS tadi tapi gagal..aku cuba lagi tapi tetap gagal.aku membiarkan telefon berada di sisi laptop kerana aku sedang sibuk mengemaskini dua blog dan flikcr potopages menguplod gambar-gambar terbaru aku di Kudat di samping melayan fesbuk.aku sms Bad menanyakan kenapa dengan pakdo tapi tidak berbalas.

sewaktu aku mahu tidur,mms berjaya dan aku amat terkejut melihat gambar pakdo terlantar di hospital dengan aksesori pesakit tenat….aku mula gelisah,cuba pejam mata tapi tidak berjaya.aku hubungi bad tapi tidak berjawab..

pakdo merupakan sahabat aku paling rapat masa di UIA dulu.sikapnya yang kelakar dan selamba membuatkan ramai orang suka berkawan dengannya.pakdo yang memberitahu aku Romat sedang menghadapi kanser.kali ini dia sendiri sedang bertarung di hospital.

kenangan bersama pakdo memang best..membonceng motor bersama,pergi KL bersama,lepak bersama,jatuh motor sewaktu WILLY bersama,dan banyak lagi perkara yang aku lakukan bersama.dari segi pemakaian nampak ganas tapi hatinya baik..dan dia memang baik..gurauan ejek mengejek adalah biasa antara kami kerana tidak ada terasa hati.sewaktu krisis kumpulan dikir barat aku masih bersama dengannya..boleh dikatakan pakdo ni orang hormat dan takut dalam dikir kerana sikapnya yang tegas dan kelakar.

pagi ini aku dapat tahu pakdo mengalami eksiden terbabas motor sewaktu perjalanan ke pertandingan dikir barat MAKUM.selepas eksiden dia sempat menelefon kawan-kawan yang berada di tempat pertandingan.aku tak tahu bagaimanakah keadaanya teruk atau stabil..melihatkan gambar itu agak teruk juga…

satu persatu kawan aku diuji dengan ujian yang berat..Ya Allah kau selamatkanlah kawan-kawan aku dalam menghadapi ujianMu ini.Kau selamatkanlah Mohd Zaki  bin Yaacob, dan berilah dia kesihatan..amin…

sama-sama kita doakan kesihatan pakdo ki..


Nasihat Izah

sumber: Taman2Syurga@yahoogroup.com

Anda mungkin tidak mempercayainya, tapi merupakan
nasihat yang baik untuk dibaca!
Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!! !

PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka
perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya,
kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih
penting pabila usia semakin tua.

KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari.
Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang
anda perlu

KEEMPAT .
Apabila kamu berkata, ‘ Aku Cinta Padamu’, maka tunaikanlah.

KELIMA.
Pabila mengatakan, ‘Maaf’, tenunglah matanya.

KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

KETUJUH…
Percayailah cinta pandang pertama.

KELAPAN..
Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak
memiliki apa-apa.

KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang.
Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi
percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman.
Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari,
lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,’Kenapa anda ingin
tahu?’

KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan
melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

KELIMABELAS.
Ucaplah ‘Semoga anda diberkati’ apabila mendengar seseorang bersin.

KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1.Rasa hormat pada diri sendiri;
2.Rasa hormat kepada orang lain;
3.Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah
persahabatan yang besar.

KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah
berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.. Pemanggil akan melihatnya
daripada suara yang mereka dengar.

KEDUAPULUH SATU

Ada ketikanya anda perlu bersendirian.
RENUNG RENUNG KAN LAH….
SELAMAT BERAMAL….

sanggupa:ambo cuma tak setuju pada nombor tujuh..tidak semestinya..yang lain-lain tu kira buleh la..apapun kredit to IZAH


FESTIVAL MAKUM

Julung kalinya MAKUM menggabungkan pelbagai seni kebudayaan di dalam penganjurannya. Pada kali ini MAKUM mempersembahkan seni-seni yang terdapat di Malaysia di dalam satu pentas anjurannya. Festival ini mengambil masa sehingga 5 hari bermula 9 hingga 13 Disember 2009.

Acara yang bakal dipersembahkan sepanjang festival ini termasuklah dikir barat,boria,tarian zapin,tarian cina,tarian india dan persembahan muzik akustika.

maklumat lanjut sila ke:

Weblog Salam Pantai Timur


EMOSI..menutup mata,memendek akal,menjadi bodoh akhirnya menyesal..kerana emosi kita gagal mengawal diri,nafsu dan akal.akal tenggelam dalam ombak emosi yang menjengkelkan.keputusan berlandaskan emosi membuatkan kita bersalah.

dalam gembira,sedih atau marah,janganlah melulu membuat keputusan.ramai yang kecundang kerana emosi yang melampau.kecundang dengan diri sendiri,kecewa,sedih dan menyesal…mahu berpatah balik,malu…kerana mahalnya sebuah prinsip..

membuat sesuatu pillihan ,janganlah didasarkan emosi..tanya hati..bincang dengan fikiran..kawal perasaan..SABAR..TENANG..

silap percaturan,mengundang keresahan…mengundang persoalan..bagaimana?kenapa?bila?

akhirnya..keresahan..menghentam perasaan…bersalah,kasihan,sedih…kemudian…biarkan saja..pedulikan…pening!!!

kenapa tidak berfikir panjang??..mahalkah bicara untuk berbincang??..kerana keSABARan yang pincang..menghancur sebuah ketenangan..sebuah harapan..sebuah persahabatan..

nasihat untuk diriku…hatiku..perasaanku..jiwaku..ragaku..jangan emosi..teruskan perjuanganmu dengan sabar dan tenang..setiap kritikan jadikan motivasi..marah,ludah..tadahlah..kerana ianya menjadi semangat untukmu..kerana aku,adalah diriku…


padan muka

assignment belum siap lagi.sijil-sijil untuk praktikum ada di rumah di Membakut.tiba-tiba pagi ni kena minta hantar segera…adus!!!

assignment aku tak heran,boleh buat sekejap je..masalahnya kena balik ambil sijil-sijil kat rumah tu yang malas…jauh…

nah,aku siapkan dulu assingment yang ditugaskan bebearapa bulan yang lalu.hari ni kena hantar,pagi ni baru buat..hebat!!!haha…siap je assingment,aku berkemas memasukkan baju ke dalam beg.selesai solat zohor,terus memecut ke Membakut…

sunyi…taman desa jaya kelihatan sunyi…begitulah keadaan taman desa bila cuti sekolah.kebanyakan penduduknya adalah cikgu dari semenanjung.bila cuti jadi macam padang pasir lah..sesekali angin bertiup di bawah panas matahari mengingatkan aku cerita cowboy masa kecik dulu..

aku ke pekan membakut untuk selesaikan urusan potostat sijil dan buat gambar pasport..tidak meriah…orangnya tidak ramai seperti biasa..kedai makan pun tidak ramai pengunjung.ke mana semuanya..petang kot..aku sampai di membakut dalam pukul 4 petang..

selesai urusan terus aku balik ke rumah.bersiap solat asar terus memecut ke KK balik…sampai KK pukul 6 lebih…

tak pernah aku terfikir untuk balik ke rumah sewa sesingkat masa begitu.hari ini aku buat..kalau jarak itu dekat aku tak hairan..ini jaraknya dalam 80 lebih kilometer..naik motor lagi tu…fuHH..dasyat..

itulah kalau buat kerja bertangguh..sapa yang susah kalau bukan diri sendiri haahaa