DIKIR MAKSIAT

bunting promosi dikir inul

cuti sekolah baru-baru ini aku berkesempatan ke pasar malam melihat gelewat manusia sambil melepaskan rindu pada kenangan lalu aku terlihat satu meja menjual cd dikir barat.kelihatan industri dikir di kelantan makin melangkah maju ke hadapan seiring dengan perkembangan teknologi.dikir dalam versi kartun kelihatan banyak tersusun setelah mendapat sambutan yang menggalakkan.

begitu juga dikir gerudi.walaupun ianya bukanlah dikir barat tapi bila dinyanyikan dalam loghat kelantan terus dilabelkan dikir barat.video dikir seperti ini kian berlambak di pasaran setelah mendapat sambutan yang hebat dari peminat.vidoe-video klip yang memaparkan aksi-aksi penyanyi wanita yang berpakaian seksi meniru gaya pelakon hindustan menari dan sebagainya memang mendapat sambutan yang tinggi sehingga penerbit meng”upgrade”kan lagi tahap persembahan video klip dengan memaparkan penyanyi berpakaian lebih seksi.

antara vcd dikir barat yang dijual

sebelum ini pernah aku berbincang dalam forum dikirbarat.net mengenai barah ini sedang melanda industri dikir barat.isu ini diangkat ke hadapan dengan terbitnya majalah mastika membincangkan isu gerudi inul dalam dikir barat.

pernah dulu riuh setelah PAS memerintah Kelantan, dikir barat kononnya diharamkan.bising orang-orang seni bertempik memaki kerajaan Kelantan mengatakan penghapus seni budaya turun temurun pusaka bangsa.sedangkan pengharaman pada masa itu adalah kerana dikir barat dicemari oleh kedatangan penyanyi perempuan dan lirik-lirik yang lucah.

kali ini kerosakan itu sekali lagi melanda dikir barat.apabila diberi kelonggaran,mula melampaui batas.jika diharamkan,mula lah penggiat seni ini menjadi wira kononya perjuangkan seni warisan bangsa.lebih baik dikatakan perjuangan bangsat!!

siapa yang terkena tempias?penggiat seni dikir barat asli juga lah yang terpaksa menaggung hukuman diatas kemajuan dikir barat yang terlampau ini.amat menyedihkan dikir barat kembali akan dilabelkan sebagai ikon maksiat……!!!sehinggakan pada masa dulu jika jadi pendikir adalah termasuk dalam golongan orang-orang yang buruk akhlaknya.kali ini jika disebut dikir barat orang akan terbayang gerudi inul yang amat menjelekkan.orang akan berkata,jika mau tengok inul tak payah pergi indonesia…!!betapa malunya penggiat seni dikir barat yang jujur…

lagi memalukan ialah rakyat yang dimana terkenal dengan budi bahasa yang baik,dan negeri yang bergelar serambi Mekah dicop sebagai negeri buntut inul…

sanggupa: sekadar luahan perasaan bekas seorang awak-awak dikir barat.pihak yang terasa hati diharap boleh fikir sebab kita sesama islam…KALAU MAU BUAT CD GELEK INUL JANGAN LETAK NAMA DIKIR..LEBIH BAIK JANGAN BUAT SEBAB JELAS HUKUMNYA..

cerita: masa aku ambik gambar tu aku lupa tutup flash maka terkantoilah dengan penjual cd tersebut.dia tengok semacam je.lagi best aku kutuk-kutuk dikir seksi ni depan dia tapi tak tau la dia dengar ke tak.sedap-sedap je kutuk aku angkat satu cd,tengok-tengok penjual cd tu merupakan salah seorang penyanyi dalam salah satu album…pastu aku blah sambil ketawa hahahha

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

2 responses to “DIKIR MAKSIAT

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: