JAANE KYU..?

AKIBAT CINTA

Jaane kyu…?

“amir khan bertanya:

Tak tau kenapa orang boleh jatuh cinta. Kerana cinta kebanyakannya membawa kesedihan. Cinta memaksa salah seorang untuk senyum walaupun kesakitan. Cinta mengiyakan sesuatu yang tidak disukai demi menjaga hati pasangan…tak tau kenapa orang boleh jatuh cinta…

pretty zinta menjawab:

kerana adakah tanpa cinta dunia akan berseri? Tanpa cinta manusia akan kesunyian. Tanpa cinta manusia terasa kehilangan…tak tau kenapa…”

aku tersenyum menghayati lirik lagu hindustan ni.sungguh asyik iramanya dan sungguh dalam maknanya..aku lupa tajuk cerita hindustan ni tp pelakonnya hebat-hebat juga.benarlah apa yang dikatakan oleh kedua-dua pelakon ini.dan aku pun cukup bersetuju..

kenapa perlu jatuh cinta?

Cinta ibarat candu yang membuatkan seseorang itu gila,mabuk dan ketagih kalimah-kalimah indah dari pasangan masing-masing. Jika sehari tidak mendengar khabar berita, manusia mula kecelaruan, meracau,mencari,merintih jiwanya.

Sepatah ayat dari mulut pasangan yang dicintai sudah cukup membuatkan dunianya terasa luas. bulat matanya,lapang dadanya, senyumnya melebar…tanpa sebab pun seseorang yang dilamun cinta tersenyum kerana kebahagiaan yang terasa dalam hatinya.

Begitu sukar alam percintaan…tetapi ia juga Begitu indah..

Begitulah cinta. Pandangan terhadap cinta berubah-ubah mengikut emosi pencinta. jika pencinta mengalami kesukaran dalam percintaan, cinta dilabelkan sebagai duri,racun dan sebagainya perumpamaan hati yang kecundang.

orang yang mengecapi nikmat cinta mengagungkan kata-kata maulana rumi seperti mana dalam movie “ketika cinta bertasbih”.

benar, Cinta mengubah duri menjadi mawar, tetapi cinta juga boleh mengubah mawar menjadi duri. Terpulanglah pada mata pencinta.

cinta tidak boleh dipaksa, tapi cinta itu memaksa.

kita tidak boleh memaksa seseorang untuk menyintai atau memaksa diri untuk mencintai seseorang…bila bercinta,cinta itu memaksa jiwa tunduk mengikut kehendak cinta.

cinta kerana Allah…istilah yang digunakan bagi pencinta yang darjat lebai yang tinggi.istilah ini membuat aku tersenyum…betul,itulah yang sebetulnya bercinta…cuma perlaksanaan cinta itu amat mengelirukan.macamanakah cinta kerana Allah yang dimaksudkan oleh si lebai ini?sehinggakan terbitnya istilah cinta ana,enti…alangkah terkejutnya aku ana enti ini bila mabuk cinta…cukup memalukan..tidak perlu aku ceritakan di sini.

ada juga cinta terbina di atas nista.cinta ini amat menyakitkan..penipuan yang dilakukan hanyalah untuk meraih cinta.kepercayaan yang diberi kepada penipuan ini menyebabkan pencinta serik untuk bercinta.

cinta satu tapi pasang ramai..kes ni buat aku ketawa..memang benar…kononnya “back-up” sekiranya “clash” tidak payah untuk mencari.kononnya kawan rupanya simpanan…harapan-harapan yang diberi sekadar untuk tidak mahu melepaskan yang di genggaman.akhirnya hancur perasaan.

apa-apa pun gambaran cinta,hendaklah berada di landasan yang betul…bercinta tidak salah,jika kita tahu syaratnya..berhati-hatilah semasa bercinta kerana godaan alam percintaan amat mencabar.

bagaimanapun pandangan anda terhadap cinta, cinta tetap hadir…dan cinta itu tidak dapat di tolak kerana ianya adalah fitrah kita manusia..dan andalah yang mencorak cinta..

sanggupa: entah la aku pun tidak pandai menilai cinta..huhu

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

3 responses to “JAANE KYU..?

  • delyla

    duri atau mawar cinta itu manusia yg corakkan
    jgn salahkan cinta andai badai menimpa
    jgn agungkan cinta andai sumpah dilaksana…….

  • Ejaan Kadayan

    Bagus buatlah Ejaan dan Kamus bahasa Brunei atu deh….Mun kan bedudun ka http:ejaankadayan09.blogspot.com

  • nurya

    Saya tertarik pada phase ” andalah yang mencorak cinta..” memang menarik, dan perkara ni adalah betul. Memang kita yg mencorak bgaimana cinta itu menjadi sebegini atau sebegitu… Tp yang penting, pasangan kita tu pun seiringan prinsip, pegangan dan pemikiran seperti kita ataupun cukup skdar dia boleh menerima prinsip dan pemikiran kita..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: