Monthly Archives: Januari 2011

PEKAN MEMBAKUT HANGUS

Pekan Lama Membakut yang pernah aku ceritakan dalam blog ni tidak lama dulu baru-baru ini terbakar…sederet bangunan kayu yang umurnya hampir menjangkau seratus tahun hangus dimamah api….

Advertisements

AUR dengan TEBING

aur tidak kelihatan di sini..heheh

skali lagi aku cuba menterjemah maksud peribahasa yang kini jika disebut akan membuatkan generasi ternganga-nganga mencari makna di sebalik maksud peribahasa tersebut termasuk la aku..jadi jika ada silap tolong betulkan lah..bak kata pepatah,buah cempedak di luar pagar…

Aur dengan tebing membawa maksud sikap tolong menolong diantara satu sama lain..apakah itu AUR? TEBING ialah dalam bahasa inggerisnya ‘bank’ ataupun siring sungai…dalam bahasa mudah “birai sungai”.

AUR ialah sjenis tumbuhan yang tumbuh di tebing sungai…kalau tak silap aku ianya ialah pokok buluh.jika dilihat pokok buluh dengan tebing saling bergantung antara satu sama lain.akar buluh memegang tebing agar tidak runtuh,manakala tebing pula menjadi tempat untuk buluh tumbuh.sebab itulah aur dengan tebing membawa maksud sikap tolong menolong yang amat erat..

oleh itu,kita sebagai umat malaysia marilah mencontohi sikap aur dengan tebing…tidak mengira bangsa atau agama.


ENAU dalam BELUKAR

ini bukan enau..sekadar hiasan."daun diantara daun" haha

peribahasa melayu berbunyi “bagai enau dalam belukar” saling melepas pucuk masing-masing yang bermaksud, seseorang yang sentiasa mahu di atas dengan memijak rakan yang lain. lebih kurang begitu lah maksudnya yang aku faham.

jika sekali imbas, kita tidak perasan perkataan ENAU itu apa maksud sebenarnya…binatangkah?atau apa?…baru-baru ni aku berbual dengan ayahku mengenai peribahasa orang tua. sungguh unik perkataan yang di gunakan dan dijadikan metafora untuk sesuatu sikap atau sifat manusia. ketika itulah ayah aku mengeluarkan perkataan ENAU…

ENAU ialah sejenis rotan yang tumbuh dalam belukar.sifat ENAU ialah sentiasa tinggi daripada pokok lain di sekelilingnya. jika di situ ada enau,dari jauh kita sudah dapat lihat kerana ianya melebihi pokok lain dalam sekeliling belukar tersebut.orang tua yang memerhati menjadikan ia sebagai peribahasa yang cukup indah…

itulah bahasa melayu yang pernah menjadi lingua franca pada masa dahulu…tamadun yang pernah menguasai nusantara setanding dengan tamadun-tamadun lain tapi dibutakan oleh fakta sejarah penjajah…wallahua’alam..


CERITA KEDAI KOPI

sebut pasal kedai kopi kita akan nampak sebuah kedai usang berdinding kayu,klasik dan berstatus kekampungan…sebenarnya,itulah parlimen kecil,pejabat penerangan,bilik berita dan macam-macam lagi…

kedai+kopi bukan saja menjual minuman dan makanan,bahkan menghidangkan berita-berita terkini dan sensasi,pusat sumber maklumat,pusat sosialisasi dan sebagainya…ia juga boleh jadi medan adu tenaga,medan provokasi,gelanggang bertikam lidah hatta medan berukhuwwah…

aku bercerita di kedai kopi.mendengar cerita dari orang tua tunggal kaki kedai kopi.orang tua yang menyedari hakikatnya dia sorang saja orang tua yang masih lekat di kedai kopi…kisah-kisah kedai kopi yang bermaklumat.masa muda si tua ini mendapat kerja melalui kedai kopi..hanya duduk berbual di kedai kopi dia mendapat kerja.tidak payah bertemuduga cukup hanya bertemu mata.itulah kisah si tua yang kini melepak bersama orang muda.kedai kopi lah tempat bertukar maklumat.rajin di kedai kopi,murah rezeki..

minda terbuka kerana kedai kopi..perkongsian ilmu pun di kedai kopi.merancang masa depan di kedai kopi..hebat penangan kedai kopi sampaikan mendapat jodoh pun di kedai kopi…mendapat ilham di kedai kopi.secawan teh sekotak rokok ataupun di papan ‘aji’..hairan betul aku dengan kedai kopi..rumah tangga pun boleh berkocak kerana kedai kopi..

sekarang ni orang tak lepak kedai kopi tapi di KOPItiam…nampak ke’hilir’an sikit..tapi perkataan KOPI tetap diabadikan.



SIPITANG SABAH

baru-baru ni aku sempat ke sipitang sekejap.asalnya pergi ke beufort je…lepas tu kawan aku tanya…”paling jauh di beufort ni kau sampai ke mana?” aku jawab sampai petronas je…dia pun bawa aku jalan-jalan atas sikit daripada petronas…akhirnya sampai sipitang…sayangnya henset aku batri kong..sempat juga ambil gambar sekeping dua sebelum mati…

dikatakan majoriti penduduk melayu brunai islam.boleh tahan jua besar bandar sipitang.terletak di pinggiran pantai dan ada potensi untuk lebih maju.tambahan pula jalan utama ke sarawak dan ke brunai darussalam.

dari sini dapat lihat kapal-kapal yang berlabuh dekat pulau labuan..jom tengok..