SIPITANG SABAH

baru-baru ni aku sempat ke sipitang sekejap.asalnya pergi ke beufort je…lepas tu kawan aku tanya…”paling jauh di beufort ni kau sampai ke mana?” aku jawab sampai petronas je…dia pun bawa aku jalan-jalan atas sikit daripada petronas…akhirnya sampai sipitang…sayangnya henset aku batri kong..sempat juga ambil gambar sekeping dua sebelum mati…

dikatakan majoriti penduduk melayu brunai islam.boleh tahan jua besar bandar sipitang.terletak di pinggiran pantai dan ada potensi untuk lebih maju.tambahan pula jalan utama ke sarawak dan ke brunai darussalam.

dari sini dapat lihat kapal-kapal yang berlabuh dekat pulau labuan..jom tengok..

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

4 responses to “SIPITANG SABAH

  • lokanbertepuk

    Pada tahun ’70an ada seorang pemuda dari kapong ambo pegi buka kedai mas/tukang mas di sini.

    nama jusoh maksu yam… mungkin ada lagi sampai hari ni di situ, kerana kabar kata dia duduk di sabah paka x balik dah..

    • sanggupa

      ya..ada sbuah kdai emas di sini.ambo pun trpikir jgk,biasanya payah nk jupo kda mas.tp d spitang ni ado sbutir..x ingt nama kda emas gapo

  • orang sabah

    biar betul dengan laporan tu.sipitang bukan marjoriti berbangsa melayu brunei.tetapi marjoriti berbangsa kedayan..kena kaji betul betul lah lain kali….

    • sanggupa

      iya, trima kasih atas teguran.dulu aku fikir kadayan atu trmasuk dlm suku brunai.br2 ni br aku trbaca psl kadayan.tp blum smpat tulis lg.sumber mngenai kadayan tdk banyak.

Tinggalkan Jawapan

