BAHASA KAMAH

menggunakan bahasa “kamah” ataupun “kotor” dalam perbualan merupakan perkara yang melanggar adab. bahasa kamah mungkin boleh diterima oleh segelintir masyarakat ketika berinteraksi, contohnya kawan-kawan yang sangat rapat ataupun pada orang yang berlainan adat dan bahasa.

tidak dinafikan, bahasa kotor merupakan antara perkataan-perkataan yang pertama yang diajarkan oleh kawan-kawan baru dari kaum yang berlainan bahasa. aku juga begitu..ada baiknya kita belajar perkataan yang kotor terlebih dahulu kerana kita dapat tahu sekiranya orang itu sedang mengutuk kita atau memuji kita agar kita tidak ikut mentertawakan diri kita sendiri. sebagai contoh perkataan “palui”. sekiranya ada orang cakap kita “palui” dan mentertawakan kita,kita turut ketawa kerana tidak faham bahasa.”palui anak ani..!!”

mungkin tulisan aku kali ini melanggar adab penulisan, tapi aku cuma ingin berkongsi. mungkin bagi aku sebagai bukan penutur jati bahasa brunai tidak rasa apa-apa kerana ianya hanyalah perbezaan bahasa.

“BURIT” atau “PANTAT” merupakan dua perkataan boleh dianggap “kamah” kalu mengikut bahasa aku. tapi ianya menjadi bahasa yang sopan sekiranya dituturkan di beberapa tempat di Sabah. “burit” membawa maksud belakang atau punggung, manakala “pantat” adalah “punggung” yang mana berbeza maksudnya mengikut sastera aku.

kes pertama terjadi ialah ketika kawan aku mengajar pendidikan jasmani. salah seorang muridnya cakap:

“cikgu, kau mem”buriti” aku..” yakni membelakangi aku.

kes kedua terjadi pada aku sendiri apabila cikgu perempuan cakap:

“di “burit”nya ada bisul..” yakni di punggungnya ada bisul.

 

antara perkataan yang tidak bagus disebut ialah:

– ant*l

-anc*k

-itin*

-ay*k

-tunt*l

-puk*

-but*

-kar*u-kar*uan

-pal*r

perkataan-perkataan ini adalah dianggap lucah yang melampau. pun begitu ada perkataan itu tidak jadi lucah sekiranya disebut kena pada tempatnya. ianya menjadi lucah bila disebut dengan tujuan lucah.itulah bahasa…

p/s: tulisan ini mengandungi unsur-unsur lucah.kanak-kanak dibawah umur 13 tahun tidak digalakkan membacanya.sekadar perkongsian dari aku.aku minta maaf sekiranya ada yang tersalah atau tersilap dalam berbahasa.trima kasi…

 

 

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

Tinggalkan Jawapan

