Kita’ orang mana’?

Besama kereta idaman

Besama kereta idaman

al kisahnya lagi aku, sampai di Sabah…maka berjalanlah dimuka bumi Sabah. Pergi lah aku ke Muzium Sabah. Terpesona aku dengan kereta Roll Royce (betul ke eja tu) model lama. Ganteng bah..tapi aku bukan mahu cerita pasal kereta ni…cerita aku jadi pelancong Indon hehe..

berfikir...macamana la diorang ni wat rumah ek..

berfikir...macamana la diorang ni wat rumah ek..

Lawatan aku ke Muzium melihat rumah-rumah kaum di Sabah..hebat betul senibina diorang ni. Tanpa belajar ilmu Arkitek pun buleh buat rumah.Kukuh lagi tu..pakai kayu je..macam-macam bentuk rumah mengikut kaum tertentu. Setiap rumah ada ciri-ciri tersendiri.Bukan pakai main bina je…

ni bukan cenderamata. ni tegkorak cedera kena pancung

ni bukan cenderamata. ni tegkorak cedera kena pancung

Jauh pulak peginya cite aku nih..nak cerita,dalam rumah tu ada la akak-akak dan makcik-makcik dok jual cenderahati. Hehehe…kami pun bertanya-tanyaan la macam orang datang melancong. Masa aku dok rumah tradisi kaum Brunei tanyalah aku tentang ciri-ciri rumah tu…cakap Sabah beb…cakap punya cakap…tiba-tiba akak tu tanya..

“kita’ orang mana’?”

“Kelantan” aku jawab.

“Tapi kita’ cakap macam orang Indon” akak tu balas…”Sabah cakap biasa-biasa saja'”.

Ape lagi…kontrol la aku..kontrol macho…jatuh stendet…..haha..

Muzium Sabah mengajar aku cakap Sabah

Muzium Sabah mengajar aku cakap Sabah


2 responses to “Kita’ orang mana’?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: