Category Archives: -NoK GhOyAt CeGhITo-

padan muka

assignment belum siap lagi.sijil-sijil untuk praktikum ada di rumah di Membakut.tiba-tiba pagi ni kena minta hantar segera…adus!!!

assignment aku tak heran,boleh buat sekejap je..masalahnya kena balik ambil sijil-sijil kat rumah tu yang malas…jauh…

nah,aku siapkan dulu assingment yang ditugaskan bebearapa bulan yang lalu.hari ni kena hantar,pagi ni baru buat..hebat!!!haha…siap je assingment,aku berkemas memasukkan baju ke dalam beg.selesai solat zohor,terus memecut ke Membakut…

sunyi…taman desa jaya kelihatan sunyi…begitulah keadaan taman desa bila cuti sekolah.kebanyakan penduduknya adalah cikgu dari semenanjung.bila cuti jadi macam padang pasir lah..sesekali angin bertiup di bawah panas matahari mengingatkan aku cerita cowboy masa kecik dulu..

aku ke pekan membakut untuk selesaikan urusan potostat sijil dan buat gambar pasport..tidak meriah…orangnya tidak ramai seperti biasa..kedai makan pun tidak ramai pengunjung.ke mana semuanya..petang kot..aku sampai di membakut dalam pukul 4 petang..

selesai urusan terus aku balik ke rumah.bersiap solat asar terus memecut ke KK balik…sampai KK pukul 6 lebih…

tak pernah aku terfikir untuk balik ke rumah sewa sesingkat masa begitu.hari ini aku buat..kalau jarak itu dekat aku tak hairan..ini jaraknya dalam 80 lebih kilometer..naik motor lagi tu…fuHH..dasyat..

itulah kalau buat kerja bertangguh..sapa yang susah kalau bukan diri sendiri haahaa

Advertisements

Buta Cinta..

apa pengertian CINTA pada diri hang mat?..tiba-tiba soalan dari ucop menerjah lurus ke telinga aku di saat aku berdiri tegak mahu mengangkat takbir menunaikan solat maghrib…

aku mau solat lu cop..pasni kita bincang..hehe..macam best je soalan ucop nih..usai solat maghrib aku mengunngkit soalan yang dituju tadi kepada ucop.

apa pengertian cinta pada pandangan aku?..mmm…cinta itu mengubah duri menjadi bunga,mengubah bla,bla,bla…aku mengarut meniru ayat dari cerita “ketika cinta bertasbih” sambil ketawa…dalam kepala aku tertanya-tanya apa erti cinta dalam hidup aku??aku pun “blur”…baru aku tahu rupa-rupanya aku sendiri tidak tahu mengenai cinta walaupun sedap-sedap menulis mengenai cinta dan menasihati orang mengenai cinta…

“itu imaginasi..!! balas ucop…

“mmm…bagi aku cinta itu bila berkahwin,dan kita bercinta dengan isteri…”jawab aku dalam kabur.teringat aku pada novel tulisan Fatimah Syarha mengatakan cinta kerana Allah ialah kita bercinta untuk membina sebuah keluarga yang islamik…

aku menambah lagi persoalan, cinta kerana Allah…huh…semua orang sebut cinta kerana Allah tapi perlaksanaannya karut!!!apakah itu cinta kerana Allah??!!

“semua orang boleh sebut” balas ucop.””konsep…konsep mu buat  ikut orang atau konsep mu sendiri?”tanya ucop lagi.aku tidak faham..konsep apa yang dimaksudkan?

apa yang dimaksudkan ucop ialah konsep cinta yang aku pakai itu ialah semata-mata ikut-ikut cakap orang ataupun konsep cinta dari diri sendiri…pening aku dengan soalannya…

aku jawab dengan panjang lebar…”konsep sendiri tapi dengan mengambil pengalaman-pengalaman orang kemudian aku cipta pemahaman aku sendiri berdasarkan pengalaman tersebut.sepertimana falsafah pendidikan negara yang mengambil teori-teori..bla,bla aku berceramah lebar…”sebenarnya susah untuk aku menerangkan apakah itu cinta pada pemahaman aku.aku sendiri tidak tahu…atau aku mengecilkan skop cinta…aku kecilkan skop cinta ini sebab soalannya menjurus kepada cinta kekasih…

“pada pendapat mu apa itu cinta cop?”aku membalas balik soalannya tadi untuk dijawab.

“tunggu aku kawin…nanti aku bagitahu”jawabnya ringkas.

“ah..lambat la aku tahu apa itu cinta pada pendapat mu.lepas mu kawin,soalan tadi mu pun dah lupa haha…”balas aku dengan ketawa.apakah pendapat ucop pun sama dengan aku…tapi dia tak setuju dengan jawapan aku tadi…ertinya pengertian cinta pada ucop berlainan…bagaimanapun perbincangan aku terhenti di situ apabila di serbu kehadiran kawan-kawan aku ke bilik…

apakah itu cinta…?aku kehilangan buah fikiran…mencari jawapan…namun aku baru sedar,aku tidak kenal apa itu cinta…yang aku tahu cinta itu banyak yang menyakitkan,kadang-kadang indah,kadang-kadang gundah…sayang…rindu…itu hanyalah hiasan dalam percintaan…cinta…???entah…aku pun tak tahu……..

sanggupa: kanapala aku ni asik2 pasal cinta je…sori bos…rupanya aku ni buta soal cinta hakhak…


mari tah mengalai

hari ni kelas seni dalam pendidikan.aku suka kelas ni sebab aku tak perlu dengar ceramah kerana sepanjang kelas dipenuhi aktiviti.macam-macam aktiviti yang berkaitan seni dalam pendidikan.fokus utama ialah pada seni muzik,seni visual dan seni pergerakan.seni-seni ini adalah perlu dalam pengjaran dan pembelajaran kerana kanak-kanak lebih tertarik dengan perkara sebegini.

yang paling menjatuhkan tahap pemikiran ustaz-ustaz ini ialah menari mengikut muzik..sebenarnya bukan menjatuhkan tahap kerana dalam proses PnP guru-guru sepatutnya menurunkan tahap pemikiran mereka kepada pemikiran pelajar yang diajar..kelas ini memang dipenuhi gelak ketawa..paling kelakar ialah apabila kami terpaksa menari mengikut rentak muzik yang dipasang oleh pensyarah.

secara berkumpulan kami mereka tari di saat muzik dimainkan.sekejap muzik perlahan,bertukar kepada rancak,bertukar kepada irama etnik kreatif,irama kanak-kanak dan sebagainya.di situlah kami terkial-kial mencari lenggok tari mengikut irama yang dipasang.

di akhir tarian,kumpulan di bagi markah.geng-geng ustazah menjadi juri menilai gerak tari.kumpulan kami memenangi tarian secara berkumpulan.yang paling best ialah markah tarian individu tertinggi ialah aku..haha..di mana la diorang ni menilai gerak tari aku ni..

pun begitu,itulah realitinya yang bakal dihadapi oleh kami dan memang kami hadapinya pun selama ini di sekolah.pelajar lebih suka belajar sambil bermain dengan cara menyanyi,pergerakan dan visual.yang kesiannya ialah cikgu-cikgu yang terpaksa mencari idea baru untuk dipamerkan dalam kelas.bayangkan kalau satu hari lima kelas…..mau tak berpeluh mencari idea yang menarik minat pelajar untuk belajar..huFF~

rupanya kerja cikgu ni bukan mudah…

sanggupa: sesungguhnya amalan itu adalah dengan niat…


sardin kemesraan hehe

malam pertama di maktab.

makan malam pertama di maktab sungguh penuh kemesraan dan kesederhanaan.abang syah bawa bekal nasi dari rumah berserta lauk sardin semata-mata mahu makan bersama di maktab.dibawanya nasi tapi tidak bawa pinggan…bermulalah episod “survivor” dengan mengoyakkan plastik untuk dijadikan alas nasi.memang sempoi sahabat-sahabat aku nih.

tidak kekok untuk makan bersama beralaskan plastik,berlauk sardin.inilah yang dikatakan kemesraan sahabat..inilah istimewanya sahabat.

teringat aku masa tamrin dulu-dulu..makan bertalam berlaga tangan,tolak-menolak lauk yang ada untuk sahabat.. sifat riya’ dengan kemewahan dihinjak-hinjak dalam sedulang nasi diganti dengan sifat rendah diri dan rasa kekitaan.bukan semua orang boleh makan dengan cara ini.ada yang rasa jelik kerana angkuh dan rasa kotor..dalam tamrin ego itu diratah di dalam sebuah talam…

sanggupa: sekiranya kamu bersyukur,maka ditambah lagi rezkimu..sekiranya kamu kufur,sesungguhnya azab Allah sangat pedih

 


KEMBALI KE MAKTAB

cuti sekolah bermula…aku kembali menjadi pelajar maktab…meneruskan perjalanan kehidupan untuk bergelar seorang guru.mengutip pengalaman ilmu daripada pensyarah-pensyarah yang turut mengorbankan usia dan masa demi mendidik guru yang bakal mendidik murid..

mengeluh itu sudah pasti kerana terpaksa mengorbankan sedikit waktu cuti yang sepatutnya aku berada di kampung halaman.hampir setahun kedatangan aku ke sabah tanpa sesaat balik menjengah kerinduan yang berkubu di laman cinta.Huff~

sebelum memulakan perjalanan, dalam kepala aku hanya memikirkan dua perkara…gambar dan hambar…huhu..bermain dalam kepala aku di mana shot-shot yang menarik sepanjang keberadaan aku di maktab nanti.sepanjang perjalanan aku hanya nampak pemandangan,pemandangan,langit..luas,awan..berbunga,leading line dan macam-macam lagi berkaitan gambar…

gambar-gambar yang bermain menghalau terbang perasaan hambar  bersama angin yang bertiup memecah dilanggar motor kesayanganku.bagaikan hilang kesemua perasaanku yang terkandung selama ini.aku hanya fikir gambar,gambar,gambar…biarkan ianya berlalu..jauh..jauh..dari hatiku..mindaku..benakku..kerana aku tak mahu ada orang tersiksa kerana aku..dan aku merana kerana perasaanku..perasaan yang mendera..HUff~mungkin inilah yang dimahu..

aku kembali ke maktab seperti aku yang dahulu..agaknya aku ketemu diriku atau masih teragak-agak siapa aku..ahhh….peduli itu..!!!suatu masa akan ketemu.itupun kalau masih belum layu..

sampai di maktab…

sanggupa: pada dirimu, keagungan Allah..kamu milik Allah..rohmu akan diambil balik,jangan rosakkan dengan perkara yang bodoh..

 


SABAH BERDIKIR

inilah dia wira-wirawati dikir barat Sk Pekan Membakut.sempena majlis hari pengucapan diadakan majlis keibubapaan dan penyampaian hadiah diadakan acara selingan persembahan pelajar.aku ditugaskan untuk melatih dikir barat padahal yang bagi latihan adalah ustazah-ustazah.aku sekadar menolong dari belakang.

istimewanya dikir barat ini ialah dalam bahasa arab.teringat masa UIA dulu buat persembahan dikir barat dalam bahasa arab dan inggeris.

 


USTAT ni CIKGU ka?

IMG_0017

USTAT ni CIKGU ka? seorang anak kecil bernama Anaqi bertanya.

“a’a..” aku jawab dalam senyuman.agak lucu soalan dia..

“ustat da kawin?” waa..soalan bagus ni..mau bagi kakak ke ni haha…

“blum..” jawapan aku ringkas.

“ustat ada cewek?” makin panas soalan budak ni yang baru berumur 9 tahun.

“na da..” aku masih tersenyum dengan soalan-soalan yang ditujukan.

“ustat mau ka cikgu Lydia?dia mau USTAT yang kerja CIKGU.” aku tak tahan ketawa.aku mentup muka dengan buku sambil ketawa haha..

“mana kamu tau?” aku cuba mencungkil imaginasi budak ni.

“dia cakap USTAT yang kerja CIKGU yang selalu pegi masjid ustat la..” waaa..haha..aku terus-terus ketawa…pandai-pandai budak ni reka cerita.padahal aku tak pernah kenal pun dengan Lydia ni dan Lydia pun tak pernah kenal aku.

P/S: Lydia cikgu cina yang mengajar di sekolah budak tu yang tak pernah aku kenali dan tak pernah mengenali aku..

sanggupa: dengarlah nasihat walaupun dari seorang budak..asalkan ianya nasihat yang baik