sang saka timur

seminggu dua ni bising isu tukar bendera dan tunjuk punggung ke gambar pemimpin negara.balik-balik isu itulah yang dicanang dalam berita,khutbah jumaat,bicara semasa hatta bicara pagi pun.baru-baru ni panel bicara pagi oleh sebuah stesen tv terkena dengan soalan kenapa “double standard” dalam isu tunjuk punggung dan pijak gambar pemimpin?sedangkan gambar pemimpin di satu pihak lain kena “kencing” didiamkan.sampaikan talian terpaksa diputuskan.bagaimanapun kantoi jua sebab rancangan itu adalah secara lansung.

dalam soal tukar bendera…pelbagai alasan diberi oleh pembawa bendera “sang saka bangsa” kononnya sekadar untuk mendedahkan bendera lama tanah melayu yang diperkenalkan oleh pejuang tanahair.ia tercatat dalam sejarah akan kewujudan bendera tersebut cuma dikuburkan oleh pihak-pihak tertentu dengan melabelkan orang yang mengangkat bendera “sang saka bangsa” itu “buta sejarah”.bila aku “search” di internet, aku jadi tertanya-tanya,siapakah sebenarnya buta sejarah??yang dituduh atau yang menuduh? walaubagaimanapun, bendera Malaysia yang kini telah diiktiraf di seluruh dunia tetap menjadi panji bagi negara kita. soal tukar bendera bukanlah isu, sebaliknya dijadikan modal pebalahan dalam negara.

ini dikatakan cadangan asal bendera malaya

teringat aku akan lirik lagu kumpulan XPDC : ” bersama kita kibar bendera lama, bendera naga dan burung garuda…”

nasib baik di negeri aku (kelantan) tidak ada yang berniat tukar bendera sekarang kepada bendera lama. mengikut sejarah, sebelum ini kelantan pun ada bendera lama rujuk : http://www.kelantan.gov.my/v6/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=51 .

p/s : kita kibar semangat bendera lama..

ni pulak aku dapat dari blog :

http://blogserius.blogspot.com/2012/09/serius-fakta-apa-ada-pada-bendera-sang.html

About sanggupa

ambo orang biasa selipa jepun baju guni nasik dengan budu naik basikal buruk Lihat semua kiriman oleh sanggupa

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: