Category Archives: -BiCaRa SeMaSa-

P.Ramli dan gula

GANJA,GANJA,GANJA…. (laung penjual ganja di sebuah pasar)

“BELACAN ADA?” (pembeli bertanya)

tiba-tiba peniaga tadi terkejut dan memberitahu yang belacan tidak boleh dijual terbuka…

begitulah gambaran yang di paparkan dalam cerita P.Ramli yang kadang-kadang tu ada juga betulnya…baru sekarang aku tahu hebat juga pemikiran Tan Sri P.Ramli ni…

rungutan dari kawanku yang ingin membeli gula..”macam mau beli syabu…main sorok-sorok bawah meja…”

semenjak harga gula dinaikkan,aku “order” tea ‘o’ ping, tapi penjual suruh aku order “tea ping” sebab takde gula terpaksa guna susu…

alasan dari kerajaan ialah: “untuk menjaga kesihatan..”

betul juga emel yang aku terima, nanti pembungkus gula akan diletakkan gambar sebijik macam di kotak rokok….

“gambar kaki dipotong..dibawah tertulis…AMARAN OLEH KERAJAAN MALAYSIA..PENGUNAAN GULA MEMBAHAYAKAN KESIHATAN..”

konklusinya: dalam filem P.Ramli — Sudin membaca tulisan jawi….”alif,mim,nun,wau…..”alif” tendang “wau”…SARKIS..!”


DOA PUTUS CINTA

…Setelah dikecewakan, janganlah anda mengambil langkah yang tidak masuk akal dan tidak masuk agama. Kawallah dengan fikiran yang dianugerahkan.

Salah satu cara ialah dengan mengingati perangai pasangan anda yang anda tidak suka atau perkara lain yang anda tidak suka padanya yang selama ini anda pendam kerana sedang mabuk tahi telinga…baca lagi


DIKIR MAKSIAT

bunting promosi dikir inul

cuti sekolah baru-baru ini aku berkesempatan ke pasar malam melihat gelewat manusia sambil melepaskan rindu pada kenangan lalu aku terlihat satu meja menjual cd dikir barat.kelihatan industri dikir di kelantan makin melangkah maju ke hadapan seiring dengan perkembangan teknologi.dikir dalam versi kartun kelihatan banyak tersusun setelah mendapat sambutan yang menggalakkan.

begitu juga dikir gerudi.walaupun ianya bukanlah dikir barat tapi bila dinyanyikan dalam loghat kelantan terus dilabelkan dikir barat.video dikir seperti ini kian berlambak di pasaran setelah mendapat sambutan yang hebat dari peminat.vidoe-video klip yang memaparkan aksi-aksi penyanyi wanita yang berpakaian seksi meniru gaya pelakon hindustan menari dan sebagainya memang mendapat sambutan yang tinggi sehingga penerbit meng”upgrade”kan lagi tahap persembahan video klip dengan memaparkan penyanyi berpakaian lebih seksi.

antara vcd dikir barat yang dijual

sebelum ini pernah aku berbincang dalam forum dikirbarat.net mengenai barah ini sedang melanda industri dikir barat.isu ini diangkat ke hadapan dengan terbitnya majalah mastika membincangkan isu gerudi inul dalam dikir barat.

pernah dulu riuh setelah PAS memerintah Kelantan, dikir barat kononnya diharamkan.bising orang-orang seni bertempik memaki kerajaan Kelantan mengatakan penghapus seni budaya turun temurun pusaka bangsa.sedangkan pengharaman pada masa itu adalah kerana dikir barat dicemari oleh kedatangan penyanyi perempuan dan lirik-lirik yang lucah.

kali ini kerosakan itu sekali lagi melanda dikir barat.apabila diberi kelonggaran,mula melampaui batas.jika diharamkan,mula lah penggiat seni ini menjadi wira kononya perjuangkan seni warisan bangsa.lebih baik dikatakan perjuangan bangsat!!

siapa yang terkena tempias?penggiat seni dikir barat asli juga lah yang terpaksa menaggung hukuman diatas kemajuan dikir barat yang terlampau ini.amat menyedihkan dikir barat kembali akan dilabelkan sebagai ikon maksiat……!!!sehinggakan pada masa dulu jika jadi pendikir adalah termasuk dalam golongan orang-orang yang buruk akhlaknya.kali ini jika disebut dikir barat orang akan terbayang gerudi inul yang amat menjelekkan.orang akan berkata,jika mau tengok inul tak payah pergi indonesia…!!betapa malunya penggiat seni dikir barat yang jujur…

lagi memalukan ialah rakyat yang dimana terkenal dengan budi bahasa yang baik,dan negeri yang bergelar serambi Mekah dicop sebagai negeri buntut inul…

sanggupa: sekadar luahan perasaan bekas seorang awak-awak dikir barat.pihak yang terasa hati diharap boleh fikir sebab kita sesama islam…KALAU MAU BUAT CD GELEK INUL JANGAN LETAK NAMA DIKIR..LEBIH BAIK JANGAN BUAT SEBAB JELAS HUKUMNYA..

cerita: masa aku ambik gambar tu aku lupa tutup flash maka terkantoilah dengan penjual cd tersebut.dia tengok semacam je.lagi best aku kutuk-kutuk dikir seksi ni depan dia tapi tak tau la dia dengar ke tak.sedap-sedap je kutuk aku angkat satu cd,tengok-tengok penjual cd tu merupakan salah seorang penyanyi dalam salah satu album…pastu aku blah sambil ketawa hahahha


20 sebab lelaki lambat kahwin

gambar hiasan perkahwinan Khalid Jamlus


20 sebab lelaki lambat kahwin hehe

1.”Duit lum cukup lagi”.Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!


2. “Nak beli kereta dulu baru nak kahwin”. Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. “Susah la nak cari yang berkenan dihati”. Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4.”Tak datang seru lagi kot”. Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.

5.”Banyak sangat halangan”. Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!

6.”Belum bersedia la”. Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat.
Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.

7. “Ilmu tak cukup la”. ilmu rumahtangga, soal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!

8.”Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri”. Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul. Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.

9.”Dah mencubalah tapi telah dikecewakan”. Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.
10.”Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la”. Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.

11.”Jodoh tak sampai lagi kot”. Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Tah apa yang pompuan dok cari tu !!

12.”Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat” . Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan? .abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!

13. “Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka”. Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!

14.”Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la”. Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!

15.”Dia nie suka pasang ramai org sangat”. Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.

16. “Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak”. Pompuan memang camtu..

17. “Nak carik yang solehah lah”. Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.

18. “Masalah la”. Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.

19. “Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la”. Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.

20. “Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya”. Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia

sumber: Taman2Syurga@yahoogroup.com

from:dsj kamarul


Park The..

Ya Allah,selamatkan Mohd Zaki

aku terima MMS dari Bad tertulis “keadaan Park The sekarang.”aku donlod MMS tadi tapi gagal..aku cuba lagi tapi tetap gagal.aku membiarkan telefon berada di sisi laptop kerana aku sedang sibuk mengemaskini dua blog dan flikcr potopages menguplod gambar-gambar terbaru aku di Kudat di samping melayan fesbuk.aku sms Bad menanyakan kenapa dengan pakdo tapi tidak berbalas.

sewaktu aku mahu tidur,mms berjaya dan aku amat terkejut melihat gambar pakdo terlantar di hospital dengan aksesori pesakit tenat….aku mula gelisah,cuba pejam mata tapi tidak berjaya.aku hubungi bad tapi tidak berjawab..

pakdo merupakan sahabat aku paling rapat masa di UIA dulu.sikapnya yang kelakar dan selamba membuatkan ramai orang suka berkawan dengannya.pakdo yang memberitahu aku Romat sedang menghadapi kanser.kali ini dia sendiri sedang bertarung di hospital.

kenangan bersama pakdo memang best..membonceng motor bersama,pergi KL bersama,lepak bersama,jatuh motor sewaktu WILLY bersama,dan banyak lagi perkara yang aku lakukan bersama.dari segi pemakaian nampak ganas tapi hatinya baik..dan dia memang baik..gurauan ejek mengejek adalah biasa antara kami kerana tidak ada terasa hati.sewaktu krisis kumpulan dikir barat aku masih bersama dengannya..boleh dikatakan pakdo ni orang hormat dan takut dalam dikir kerana sikapnya yang tegas dan kelakar.

pagi ini aku dapat tahu pakdo mengalami eksiden terbabas motor sewaktu perjalanan ke pertandingan dikir barat MAKUM.selepas eksiden dia sempat menelefon kawan-kawan yang berada di tempat pertandingan.aku tak tahu bagaimanakah keadaanya teruk atau stabil..melihatkan gambar itu agak teruk juga…

satu persatu kawan aku diuji dengan ujian yang berat..Ya Allah kau selamatkanlah kawan-kawan aku dalam menghadapi ujianMu ini.Kau selamatkanlah Mohd Zaki  bin Yaacob, dan berilah dia kesihatan..amin…

sama-sama kita doakan kesihatan pakdo ki..


Hakikat Cinta Ucop

ما هي حقيقة الحب ؟

أن حقيقة الحب هي أن تخاف صاحبك تذخل النار كما أن تخاف النار تأكل لحمك

apakah itu hakikat cinta?

sesungguhnya hakikat cinta itu, kamu takut melihat pasangan kamu masuk ke dalam api neraka sepertimana kamu takut akan api neraka membaham daging kamu….
kalimah arab membuka bicara…akhirnya…ucop bersuara menerangkan hakikat cinta pada persepsinya…

itulah hakikat cinta yang sebenar pada pandangan dia.macamana?

iaitu kita takut akan pasangan kita terjerumus ke dalam neraka kerana perbuatannya atau perbuatan kita.jika kita cintakan dia,jangan biarkan kerana cinta itu menyebabkan punca dia menjadi tetamu neraka.kerana cinta,sanggup melakukan apa saja sehingga bertentangan dengan ajaran dan syariat islam.

berapa ramai manusia jatuh ke lembah maksiat hanya kerana kata keramat “I LOVE U” “aku cinta kamu” “aku sayang kamu” dan seumpamanya.sepatah kata azimat ajaib ini menyebabkan pasangan membelakangi tuntutan agama dan suruhanNya.kes-kes buang anak,zina,lari dari rumah,murtad,melanggar cakap ibubapa,bersekedudukan tanpa nikah dan sebagainya adalah berpunca dari ajaib ungkapan tadi.

sejauh mana pemahaman kita terhadap perkataan sayang? sayang kerana nafsu? kalau sayangkan pasangan anda,kenapa sanggup kita lihat dia beratur menuju ke pintu jahannam…apakah itu tandanya cinta?sayangkah kita dengan membiarkannya menjadi bahan bakar neraka? adakah itu tanda sayang? membiarkan pasangan meraung kesakitan di atas dosa kerana cinta anda?sedangkan semasa di dunia, jika kekasih anda tersepak batu,di hancurkan batu itu dengan steam roll oleh anda.. Ya Allah, jauhkanlah kami dari termasuk dalam golongan ini…

wahh…baru aku tahu,itulah hakikat cinta…diam-diam ucop rupanya lebih memahami cinta daripada aku…persoalan aku yang kelmarin terungkai…aku berpaling kepada ucop…laaa…tertidur sudah dia pun…

selamat pengantin baru cop…semoga rumahtangga yang kamu akan bina pada bulan ini dirahmati dan menepati konsep cinta yang kamu faham…trima kasih cop!!wa tabik lu…




Cinta dan Kahwin

CINTA DAHULU SEBELUM KAHWIN?

Memang ramai yang membincangkan dua perkara ini sama ada cinta dahulu sebelum berkahwin atau berkahwin dahulu baru bercinta. Ada orang bercinta lama, selepas kahwin berasa jemu pula. Mulanya pasangan masing-masing buat perangai. Ada pula sarankan, lepas kahwin baru bercinta, mereka dakwa pula lepas kahwin baru pecah tembelang pasangan masing-masing. Maknanya, tidak ada kaedah khusus, ia bergantung kepada jodoh masing-masing, dedahnya.

Beliau menambah, “Contohnya pasangan orang tua dahulu. Masing-masing tidak kenal tetapi keluarga aturkan perkahwinan. Lepas kahwin kita lihat mereka kekal sampai berpuluh-puluh tahun dan orang tua-tua dakwa cara begitu lebih baik.

Sebenarnya itu bukan formula tetapi kebetulan. Maklumlah tinggal dikampung, pergaulan bukanlah seluas atau semoden golongan yang tinggal dibandar. Jika berlaku pergaduhan, si suami tidak sampai hati menceraikan isteri, begitu juga si isteri jika minta cerai pun kemana diri hendak bawa diri.

Sambungnya lagi, kedamaian hidup berumahtangga mesti dicatur sejak diawal perkenalan. “Mesti diselidik latar belakang pasangan kala peringkat pemilihan pasangan. Sekiranya pihak lelaki atau wanita mengikut kriteria yang dianjurkan oleh Islam, insya’Allah akan ada kerukunan dalam perkahwinan.

Namun jangan tersilap memilih, konon berkenan pasangan yang kuat agamanya. Kita hendaklah memandang dengan pandangan yang luas, bukan setakat sembahyang, puasa atau berzakat sahaja yang patut diambil kira. Antaranya hendaklah menjurus kepada nilai peribadi seseorang. Misalnya kesanggupan penerimaan kita kepada kerenah, gelagat atau tingkah laku pasangan.

Kadang kala perangai lelaki membosankan dan tidak kurang ada yang menyejukkan, jika kita terima daripada awal maka redhalah sehingga akhirnya, kerana itulah suami atau isteri kita yang sebenar-benarnya.

LEPAS KAHWIN TERBONGKAR RAHSIA

Ditanya bagaimana mahu membelai cinta seandainya selepas berkahwin baru terbongkar rahsia keburukan pasangan, beliau mengulas. Memang sukar menelah kebaikan individu meskipun seseorang itu taat kepada ibadatnya.

Pernah suatu ketika seorang lelaki menemui Saidina Omar dan berkata, bahawa dia telah memilih seorang lelaki untuk menjadi saksi. Lantas Saidina Omar bertanya,

“Apakah engkau kenal lelaki itu?”

Pemuda itu menjawab, “Tidak ya amirul mukmimin.”

Saidina Omar bertanya lagi. “Apakah engkau pernah bermusafir dengannya?” Orang itu jawab, “Tidak pernah,”

Bertanya lagi Saidina Omar, “Apakah engkau pernah berjiran dengannya? Orang itu menjawab,’Tidak pernah.’

Lantas ditanya Omar lagi, “Macam mana engkau kenal dia?

Dijawab si pemuda. Saya selalu tengok dia sembahyang maka yakinlah dia memang baik.’

Omar berkata, “Engkau pergi dan selidiki lagi kerana engkau sebenarnya belum betul kenal kepadanya.”

Daripada kisah yang diriwayatkan maknanya, sekadar tengok seseorang sembahyang, berulang alik ke masjid atau membaca al-Quran belum bererti kita tahu perangai yang sebenar. “Seeloknya ajak dia bermusafir, baru tahu kedekut atau tidak. Berjiran dengannya, baru tahu perangai peribadi, dan jika berniaga bersama-samanya baru tahu amanah atau sebaliknya diri seseorang. Jika sudah kenal hati budinya barulah boleh dia dijadikan kawan atau saksi.

Begitu juga apabila mencari pasangan, selidik dahulu latar belakang dan nilai peribadinya. Caranya dengan menghantar wakil atau orang tengah yang boleh diharapkan,” sarannya.

Namun tidak dinafikan, apabila suami berubah sikap misalnya tidak lagi mesra seperti dahulu, tidak mahu bergurau senda apatah lagi memupuk kasih dan sayang, si isteri akan makan hati dan menderita. Namun jangan sesekali dibiarkan sehingga meresap kedalam hati dan perasaan yang akhirnya menjadi kebiasaan.

Apabila suami buat perangai, cepat-cepat ditegur. Supaya dia segera sedar yang perbuatannya itu salah. Jika isteri terlalu sabar dan redha dibimbangi akan meresap kedalam hati dan menjadi kesedapan kepadanya.

Memang kenyataannya apabila menegur atau melembutkan hati suami, mereka akan lebih keras dan kasar. Gelagat perubahan ini lebih ketara apabila si suami sudah mula senang sedikit. Balik lewat malam, bersenang-senang dan makan-makan dengan teman-teman atau pergi berpoya-poya. Sebab itu dikatakan orang, wang sahaja membawa kebahagiaan tetapi mengheret kepada kecelakaan.

“Cara untuk mengatasi masalah suami yang berubah hati, si isteri tidak boleh membentak kerana lelaki yang berperangai begini, hatinya sudah keras. Si isteri mesti menggunakan pendekatan dengan cara yang paling lembut sehingga mereka sedar. Tidak dinafikan apabila si isteri berlembut, perangai suami semakin menjadi-jadi. Bagaimanapun cuba kita fikirkan, kalau membentak akan timbul pula permusuhan yang berpanjangan. Silap haribulan, si suami memukul atau mendera si isteri.

Diam isteri bukan bererti redha dan bersetuju dengan perangainya cuma sekasar mana pun lelaki, namun jauh disudut hati pasti mempunyai belas. Kasihan dengan si isteri yang cukup tenang, sabar dengan perangainya yang buruk,” ujarnya.

Tambahnya lagi, “Ada masanya suami mesti disentak dengan perkara-perkara yang tidak dijangka. Misalnya seorang isteri yang sebelum ini banyak cakap tiba-tiba mogok. Lepas masak diam, lepas makan diam, hendak tidur pun diam. Maknanya perangainya berubah menjadi pendiam. Mungkin dengan cara itu dia mampu meluahkan perasaannya daripada marah tidak tentu pasal kemudian dicop suami, dia derhaka.

“Seperti kisah seorang pemuda yang menyatakan hasrat mahu berkahwin tetapi dihalang oleh emaknya. Jadi dia mogok, kalau melawan, bimbang menderhaka kepada orang tua dan dia takut masuk ke dalam api neraka. Lantas dia diam sahaja sepanjang masa. Tidak makan, tidak minum, tidak tidur, sembahyang sahaja yang dilakukan. Lama-kelamaan ibunya bertanya,

“Engkau sakit ke, asyik diam aja.”Si anak menggelengkan kepala.

Oleh sebab emak sayangkan anak, lantas disuruhnya si anak berkahwin. Barulah si anak bersemangat dan bahagia. Dalam kes ini si anak terselamat, tidak menderhaka kepada ibunya dan dapat pula berkahwin,” ceritanya.

sanggupa; ini adalah petikan ceramah ustz ismail kamus

sumber: Taman2Syurga@yahoogroup