Category Archives: -KoKsEr KoKdAnG-

JAANE KYU..?

AKIBAT CINTA

Jaane kyu…?

“amir khan bertanya:

Tak tau kenapa orang boleh jatuh cinta. Kerana cinta kebanyakannya membawa kesedihan. Cinta memaksa salah seorang untuk senyum walaupun kesakitan. Cinta mengiyakan sesuatu yang tidak disukai demi menjaga hati pasangan…tak tau kenapa orang boleh jatuh cinta…

pretty zinta menjawab:

kerana adakah tanpa cinta dunia akan berseri? Tanpa cinta manusia akan kesunyian. Tanpa cinta manusia terasa kehilangan…tak tau kenapa…”

aku tersenyum menghayati lirik lagu hindustan ni.sungguh asyik iramanya dan sungguh dalam maknanya..aku lupa tajuk cerita hindustan ni tp pelakonnya hebat-hebat juga.benarlah apa yang dikatakan oleh kedua-dua pelakon ini.dan aku pun cukup bersetuju..

kenapa perlu jatuh cinta?

Cinta ibarat candu yang membuatkan seseorang itu gila,mabuk dan ketagih kalimah-kalimah indah dari pasangan masing-masing. Jika sehari tidak mendengar khabar berita, manusia mula kecelaruan, meracau,mencari,merintih jiwanya.

Sepatah ayat dari mulut pasangan yang dicintai sudah cukup membuatkan dunianya terasa luas. bulat matanya,lapang dadanya, senyumnya melebar…tanpa sebab pun seseorang yang dilamun cinta tersenyum kerana kebahagiaan yang terasa dalam hatinya.

Begitu sukar alam percintaan…tetapi ia juga Begitu indah..

Begitulah cinta. Pandangan terhadap cinta berubah-ubah mengikut emosi pencinta. jika pencinta mengalami kesukaran dalam percintaan, cinta dilabelkan sebagai duri,racun dan sebagainya perumpamaan hati yang kecundang.

orang yang mengecapi nikmat cinta mengagungkan kata-kata maulana rumi seperti mana dalam movie “ketika cinta bertasbih”.

benar, Cinta mengubah duri menjadi mawar, tetapi cinta juga boleh mengubah mawar menjadi duri. Terpulanglah pada mata pencinta.

cinta tidak boleh dipaksa, tapi cinta itu memaksa.

kita tidak boleh memaksa seseorang untuk menyintai atau memaksa diri untuk mencintai seseorang…bila bercinta,cinta itu memaksa jiwa tunduk mengikut kehendak cinta.

cinta kerana Allah…istilah yang digunakan bagi pencinta yang darjat lebai yang tinggi.istilah ini membuat aku tersenyum…betul,itulah yang sebetulnya bercinta…cuma perlaksanaan cinta itu amat mengelirukan.macamanakah cinta kerana Allah yang dimaksudkan oleh si lebai ini?sehinggakan terbitnya istilah cinta ana,enti…alangkah terkejutnya aku ana enti ini bila mabuk cinta…cukup memalukan..tidak perlu aku ceritakan di sini.

ada juga cinta terbina di atas nista.cinta ini amat menyakitkan..penipuan yang dilakukan hanyalah untuk meraih cinta.kepercayaan yang diberi kepada penipuan ini menyebabkan pencinta serik untuk bercinta.

cinta satu tapi pasang ramai..kes ni buat aku ketawa..memang benar…kononnya “back-up” sekiranya “clash” tidak payah untuk mencari.kononnya kawan rupanya simpanan…harapan-harapan yang diberi sekadar untuk tidak mahu melepaskan yang di genggaman.akhirnya hancur perasaan.

apa-apa pun gambaran cinta,hendaklah berada di landasan yang betul…bercinta tidak salah,jika kita tahu syaratnya..berhati-hatilah semasa bercinta kerana godaan alam percintaan amat mencabar.

bagaimanapun pandangan anda terhadap cinta, cinta tetap hadir…dan cinta itu tidak dapat di tolak kerana ianya adalah fitrah kita manusia..dan andalah yang mencorak cinta..

sanggupa: entah la aku pun tidak pandai menilai cinta..huhu


Klem..

“Berapa kita isi minyak tadi?”

“sepuluh..bah,tulis dua puluh..dua puluh”

Kertas bil pun ditulis dua puluh#

Beli minyak sepuluh ringgit, tapi tulis di bil dua puluh ringgit…mmm…hantar bil dekat bos minta klem minyak rm20 padahal habis sepuluh je…

sanggupa: rm10 dapat balik,itu hak kita…halal…mmm…sepuluh ringgit lagi hak siapa?..halal??wallahu a’alam…


Nasihat Izah

sumber: Taman2Syurga@yahoogroup.com

Anda mungkin tidak mempercayainya, tapi merupakan
nasihat yang baik untuk dibaca!
Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!! !

PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka
perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya,
kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih
penting pabila usia semakin tua.

KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari.
Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang
anda perlu

KEEMPAT .
Apabila kamu berkata, ‘ Aku Cinta Padamu’, maka tunaikanlah.

KELIMA.
Pabila mengatakan, ‘Maaf’, tenunglah matanya.

KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

KETUJUH…
Percayailah cinta pandang pertama.

KELAPAN..
Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak
memiliki apa-apa.

KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang.
Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi
percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman.
Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari,
lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,’Kenapa anda ingin
tahu?’

KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan
melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

KELIMABELAS.
Ucaplah ‘Semoga anda diberkati’ apabila mendengar seseorang bersin.

KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1.Rasa hormat pada diri sendiri;
2.Rasa hormat kepada orang lain;
3.Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah
persahabatan yang besar.

KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah
berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.. Pemanggil akan melihatnya
daripada suara yang mereka dengar.

KEDUAPULUH SATU

Ada ketikanya anda perlu bersendirian.
RENUNG RENUNG KAN LAH….
SELAMAT BERAMAL….

sanggupa:ambo cuma tak setuju pada nombor tujuh..tidak semestinya..yang lain-lain tu kira buleh la..apapun kredit to IZAH


FESTIVAL MAKUM

Julung kalinya MAKUM menggabungkan pelbagai seni kebudayaan di dalam penganjurannya. Pada kali ini MAKUM mempersembahkan seni-seni yang terdapat di Malaysia di dalam satu pentas anjurannya. Festival ini mengambil masa sehingga 5 hari bermula 9 hingga 13 Disember 2009.

Acara yang bakal dipersembahkan sepanjang festival ini termasuklah dikir barat,boria,tarian zapin,tarian cina,tarian india dan persembahan muzik akustika.

maklumat lanjut sila ke:

Weblog Salam Pantai Timur


EMOSI..menutup mata,memendek akal,menjadi bodoh akhirnya menyesal..kerana emosi kita gagal mengawal diri,nafsu dan akal.akal tenggelam dalam ombak emosi yang menjengkelkan.keputusan berlandaskan emosi membuatkan kita bersalah.

dalam gembira,sedih atau marah,janganlah melulu membuat keputusan.ramai yang kecundang kerana emosi yang melampau.kecundang dengan diri sendiri,kecewa,sedih dan menyesal…mahu berpatah balik,malu…kerana mahalnya sebuah prinsip..

membuat sesuatu pillihan ,janganlah didasarkan emosi..tanya hati..bincang dengan fikiran..kawal perasaan..SABAR..TENANG..

silap percaturan,mengundang keresahan…mengundang persoalan..bagaimana?kenapa?bila?

akhirnya..keresahan..menghentam perasaan…bersalah,kasihan,sedih…kemudian…biarkan saja..pedulikan…pening!!!

kenapa tidak berfikir panjang??..mahalkah bicara untuk berbincang??..kerana keSABARan yang pincang..menghancur sebuah ketenangan..sebuah harapan..sebuah persahabatan..

nasihat untuk diriku…hatiku..perasaanku..jiwaku..ragaku..jangan emosi..teruskan perjuanganmu dengan sabar dan tenang..setiap kritikan jadikan motivasi..marah,ludah..tadahlah..kerana ianya menjadi semangat untukmu..kerana aku,adalah diriku…


entah

sebentar menunggu santapan tiba.melilau sepasang bola mata meninjau sekeliling medan selera yang berbumbungkan awan.singgah terpana di sekumpulan jantan di bangku meja juadah…kelibat betina bertandang lurus menikam hayunan langkah menuju kawanan jantan…

memahat senyuman ke arah jantan-jantan bermesyuarah seputar topik kosong…

“hai…” sapaan  betina melayu terakhir…sekujur hulur berjabat tangan penuh santun warisan adat..cerminan indah budaya sopan melayu…jantan betina warisan melayu layu

berlalu hari…santapan kesekiannya di gudang pesakit…terkesima memandang sosok mat saleh.fasih menyusun bait-bait nahu melayu..ku lihat hidung tenggelam  di balik pipi,berdirinya hanya sehasta..rambut cahaya sinaran pagi…ouwh..mek saleh kelahiran tanah jawi….


Masih ada yang sayang

Kadang-kadang aku terfikir,ini adalah teguran Allah kepada aku, tapi dengan cara yang tidak disengajakan..sungguh halus..

kenapa? setiap kali aku ada masalah,atau apa-apa yang melibatkan diriku, ada saja benda yang menampar fikiran aku dan membuatkan aku sedar…secara tidak dirancang aku disedarkan..

bagaimana?aku dapat emel mengikut perasaan aku,jiwa aku tanpa aku meminta.aku join taman2syurga group…setiap kali ada posting emel automatik akan masuk ke bakul emel aku.yang aku suka ialah emel-emel tersebut bagaikan faham keadaan aku ketika itu.

kadang-kadang aku terbaca artikel..kadang-kadang di masjid,di jalan,di akhbar…pun memahami jiwa aku…aku dapat penyelesaian daripada nasihat yang tidak diduga,tidak berlisan..padahal aku ni seorang yang malas membaca…Syukur..mungkin ini caranya Allah menegur aku…Alhamdulillah…Allah masih menyayangiku..

sanggupa: setiap masalah ada penyelesaian…sabar dan tenang serta bergantung harap denganNya..